پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2813
-
الف
+

راز همکاری رفقای دیرینه

به بهانه پخش فیلم «دختر شیرینی فروش» به رفاقت دیرینه ایرج طهماسب و حمید جبلی نگاهی می‌اندازیم.

به بهانه پخش فیلم سینمایی «دختر شیرینی فروش» به رفاقت دیرینه ایرج طهماسب  و حمید جبلی نگاهی می‌اندازیم.

به گزارش آی‌فیلم، ایرج طهماسب و حمید جبلی بیش از 20 سال است كه با هم كار می‌كنند؛ همبازی هم‌اند و گاهی هم یكی از آنها پشت دوربین می‌ایستد تا دیگری را كمك كند. در تمام این سال‌ها هم آنها محبوب مردم بوده‌اند؛ محبوبیتی كه از تلویزیون و برنامه‌های كودك آغاز شده و تا فیلم‌های خانوادگی‌ای كه این روزها می‌سازند، ادامه پیدا كرده است.

سال‌ها پیش وقتی صدای آژیر خطر در شهر ما می‌پیچید و خانواده‌ها را مجبور می‌كرد به پناهگاه‌ها بروند، بچه‌ها دور از هیاهو به یاد برنامه‌های كودك می‌خندیدند تا ترس و وحشت را فراموش كنند. آن زمان هنوز سروكله موجودات فضایی پیدا نشده بود تا جلوی كودكان همدیگر را خرد كنند؛ هنوز دوران عروسك‌ها بود و برنامه‌های «محله‌بروبیا» و «مثل آباد»؛ اگرچه محبوب‌ترین‌شان «مدرسه موش‌ها» بود؛ قصه‌ای كه موش‌های پنبه‌ای و كوچك‌اش هر هفته اهل‌خانه را دور هم جمع می‌كردند.

"كپل"، "سرمایی"، "دم‌باریك" و… هركدام حكایت‌های خودشان را داشتند. آن‌وقت‌ها كمتر كسی فكر می‌كرد كه پشت این عروسك‌ها، افرادی هستند كه سال‌ها بعد ستاره‌های محبوبی می‌شوند. حمید جبلی، ایرج طهماسب و فاطمه معتمد آریا سرآمدان این گروه بودند؛ اگرچه جوان‌های دهه 60 پیش از این برنامه‌ها، آنها را در یك برنامه كودك دیگر دیده‌ بودند؛ «آسمون و ریسمون» كه ایرج طهماسب مجری آن بود و درواقع اولین كار زوج جبلی – طهماسب هم به حساب می‌آمد. حالا كه بیست و چند سالی از آن روزها گذشته، هنوز هم خانواده‌ها با علاقه، قصه‌هایی را كه این دو تعریف می‌كنند، دنبال می‌كنند.

زمانی طنزنویسی گفته بود نیازی نیست كه این زوج در فیلمی باشند؛ كافی است اسمشان را روی دیوار بنویسند تا ببینید چند هزار نفر برایشان جمع می‌شوند. فیلم‌های متعدد آنها و صف جلوی سینماها نشان می‌دهد كه موضوع فیلم‌ها طنز است؛ «دختر شیرینی‌فروش»، «زیر درخت هلو» و حالا هم «رفیق بد».

اما محبوبیت این گروه كوچك كه مدام با هم كار می‌كنند از كجا آمده؟ ایرج طهماسب می‌گوید: «شاید این محبوبیت به این نكته برگردد كه ما همیشه كارهای استاندارد ساخته‌ایم؛ یعنی از یك حد مشخص پایین‌تر نرفته‌ایم؛ این را از لحاظ كیفی می‌گویم. حاضر نشده‌ایم كه برای پول كار كنیم. بعضی‌وقت‌ها می‌توانستیم قصه‌ها را جوری كار كنیم كه خیلی بیشتر بفروشد اما خب، به چیزهایی اعتقاد داشتیم؛ اینكه به مردم باید احترام گذاشت. در مملكت ما كمتر به استانداردها توجه می‌شود ولی ما همیشه تلاش كرده‌ایم كه این حدود را حفظ كنیم. وقتی مردم می‌بینند كه همیشه كار خوب تحویل‌شان می‌دهیم، دیگر نگران نمی‌شوند و اطمینان می‌كنند».

این را كسی می‌گوید كه همیشه كارهایش محبوب بوده؛ چه زمانی كه «كلاه‌قرمزی و پسرخاله» را كارگردانی كرده و فروش‌اش سینمای ایران را تكان داده و چه وقتی كه با «زیر درخت هلو» همه چشم‌ها را به خاطر خنده، پر از اشك كرده است! اما زوج هنری همیشگی‌اش هم در این موضوع نقش دارد؛ حمید جبلی كه حالا دیگر موهایش سفید شده و از آن چهره بچه‌گانه محله بروبیا اثری در او باقی نمانده است می‌گوید: «البته ما نمی‌توانیم درباره محبوبیت‌مان اظهارنظر كنیم اما شاید این اتفاق به این دلیل باشد كه ما خیلی از مسائل را به خاطر خانواده‌ها نشان نمی‌دهیم؛ موضوع‌هایی مثل خشونت، درگیری، دعوا، اعتیاد و… اینها را خودمان حذف می‌كنیم چون می‌دانیم كه در فیلمی كه مخاطبش از بچه تا بزرگسال است و قرار هم هست كه همه كنار هم آن را ببینند، نباید چنین لحظاتی وجود داشته باشد». همین سخنان در مورد کار «رفیق بد» هم شنیده می‌شود. طهماسب درباره این فیلم سینمایی می‌گوید: «ما همان راه خودمان را می‌رویم. چیزی تغییر نكرده. به نظرم رفیق بد خیلی خنده‌دار است؛ آن هم در دوره و زمانه ما. اصلا خود این رفاقت هم خنده‌دار است». جبلی هم ادامه می‌‌دهد: «تماشاگر تا من را روی پرده می‌بیند، می‌خندد؛ یعنی خاطره‌هایش زنده می‌شود. اما نقش عزیز در این فیلم یك بیمار روانی است و با شروعی كه دارد همه را متوجه می‌كند كه باید دنبال چیز دیگری بگردند. به نظرم رفیق‌بد فیلم سالمی است. قصه و ساختارش كم‌نقص است. من  وقتی فیلم را دیدم به نظرم بهترین كارم آمد.

فیلم سینمایی «دختر شیرینی فروش» امشب ساعت ۲۳:۳۰ از آی‌فیلم پخش می‌شود و تکرار آن نیز فردا (یکشنبه) در ساعات ۷:۳۰ و ۱۵:۳۰ روی آنتن می‌رود.

بیشتر بخوانید:

جدول پخش شبکه آی‌فیلم

دختر شیرینی فروش به آی‌فیلم می‌آید

معرفی فیلم‌های جشنواره عید تا عید آی‌فیلم

م ه / س م

نظر شما
ارسال نظر