پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
274
-
الف
+

نقد و بررسی سریال «جزر و مد»

سریال «جزر و مد» به کارگردانی علی عبدالعلی زاده این روزها از آنتن آی‌فیلم درحال پخش است.

سریال «جزر و مد» به کارگردانی علی عبدالعلی زاده این روزها از آنتن آی‌فیلم درحال پخش است.

به گزارش آی‌فیلم، به بهانه پخش سریال طنز «جزر و مد» و نیز ارسال نظرات متفاوت مخالف و موافق مخاطبان شبکه آی‌فیلم درباره این سریال، گزارشی درباره نقاط ضعف و قوت اثر علی عبدالعلی زاده ارائه می‌شود.

«جزر و مد» داستان مردی به نام «لطیف» است که اصالتا جنوبی است و با زن و بچه خود در تهران زندگی می‌کند اما زمانی که سر او را کلاه گذاشته و خانه‌اش را می‌گیرند وی به ناچار به اهواز و به خانه پدری خود بازمی‌گردد تا دوباره به زندگی‌اش سر و سامان دهد. در این میان پسرش سعید عاشق دختری جنوبی می‌شود و ماجراهای بسیاری برای رسیدن به او پشت سر می‌گذارد.

فقدان فیلمنامه منسجم و جذاب

«جزر و مد» تلاش دارد به موضوعاتی چون اشتغال، ازدواج جوانان، محیط زیست، خانواده، مشاغل زود بازده، کارآفرینی و …در فضایی شاد بپردازد.

همچنین بحث مهاجرت معکوس از تهران به استان خوزستان و بیان ظرفیت‌های بومی استان خصوصاً شهرهای ماهشهر و سربندر در فضایی شاد و مفرح از اهداف این سریال بوده است اما متأسفانه به دلیل همان مشکل همیشگی سریال سازی یعنی نبود فیلم‌نامه‌ای قوی و جذاب نتوانسته مخاطبان را راضی نگه دارد و کیفیت ضعیف سریال و شوخی‌های آن نتوانسته جای خالی یک مجموعه طنز بامزه را در تلویزیون پُر کند.

نقطه قوت سریال

وقتی بنای تولید اثری نمایشی در یک استان پی ریزی می‌شود، مسئولین آن استان ترجیح می‌دهند روند ساخت کار به گونه‌ای پیش برود که تمام توانمندی‌ها، توانایی‌ها، ظرفیت‌های مختلف، جذابیت‌های بصری و نقاط دیدنی و حتی گردشگری آن استان نیز در لابه لای روایت داستان‌ها گنجانده شود و «جزر ومد» از این حیث خوب عمل کرده است حتی موضوع پوشش گیاهی استان خوزستان که گیاهان دارویی بسیاری را در خود پرورش می‌دهد، در این سریال همزمان با به تصویر کشیدن ارتباط کاراکترها و نوع بیان ماجراها به گونه‌ای قرابت یافته به تصویر کشیده شده است که از معدود نکات مثبت این اثر می‌باشد.

ناتوانی در به تصویر کشیدن تصویری واقعی از جامعه 

جغرافیای داستان«جزر و مد» و تیپ شخصیت‌هایش گویی برای دو دهه قبل است. مخاطب با تماشای جنس شوخی‌ها و روابط شخصیت‌ها به یاد دهه ۷۰ می‌افتد و این چنین «جزر و مد» به دلیل ناتوانی در به تصویر کشیدن تصویری واقعی از جامعه امروزی مخاطب را پس می‌زند و می‌خواهد تنها با تکیه بر بداهه گویی‌های شخصیت‌های اصلی‌اش همچون سعید و مالک و تکیه بر محبوبیت کمدین خنداننده شو و تجربه نصرالله رادش مخاطب را بخنداند که در عمل بازهم ناکام می‌ماند.

در پایان باید گفت گرچه سخنان فیلمساز درخصوص شرایط سخت تولید در دوران کرونا و مشکلات مالی بر سر راه تولید سریال‌های استانی وجود دارد اما این‌ها هیچکدام بهانه قابل قبولی برای پوشاندن ضعف‌های فیلمنامه نیست و سریال «جزر و مد» از شلختگی و سرگردانی رنج می‌برد. 

بیشتر بخوانید و ببینید:

جدول پخش شبکه آی‌فیلم

صفحه اینستاگرام آی‌فیلم

م ه

نظر شما
ارسال نظر