پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2278
-
الف
+

"مهدی" یکی از چالش‌برانگیزترین نقش‌های من بود

همزمان با پخش سریال «خوش رکاب»، گفت‌وگوی "پویا امینی" بازیگر جوان این سریال با شبکه آی‌فیلم را بخوانید.

مجموعه تلویزیونی «خوش رکاب» به کارگردانی "علی شاه‌حاتمی" یکی از چندین سریال تلویزیونی دهه 80 است که بیشترین مخاطب را در زمان پخش خود داشت و در ادامه آن فصل دومش با عنوان «خوش غیرت» ساخته شد. 

در ابتدای این سریال ذهن مخاطب درگیر "آقاتقی" و کامیونی به نام "خوش رکاب" است و کسی فکرش را هم نمی‌کند که روزی "آقاتقی" با "خوش رکاب" به دل خط مقدم بزند، درست جایی که "آقاتقی" مجبور می‌شود پا روی خواسته دلش بگذارد و تحت تاثیر افراد پیرامونش در جبهه قرار گیرد. 

پویا امینی، در نقش "آقا مهدی" یکی از چندین رزمنده دفاع مقدس است که در قرارگاه بیشترین ارتباط را با "آقاتقی" دارد و جزو یکی از بازیگران اصلی سریال «خوش رکاب» مقابل دوربین "علی شاه‌حاتمی" رفته است. 

بازی در «خوش رکاب» یک تجربه شیرین برایم بود

آقای امینی در مطلع صحبت‌هایمان از همکاریتان با گروه سریال «خوش رکاب» و آقای "علی شاه‌حاتمی" برای ما بگویید.

وقتی آقای "شاه‌حاتمی" به من پیشنهاد بازی در نقش "مهدی" را داد، قبول نکردم، چراکه اصلا با چنین کارکتری آشنا نبودم و با خصوصیات من جور نبود. سر فیلمبرداری یکی از سکانس‌ها بود که به آقای "شاه‌حاتمی" گفتم: «من نیستم»، ولی او همانطور که به مانیتور نگاه می‌کرد، حرفم را رد کرد و گفت که به او اعتماد کنم. من هم اعتماد کردم و نتیجه کار شد نقش "آقا مهدی". 

پس با چالش‌های زیادی برای ایفای نقش "آقا مهدی" مواجه بودید؟ درسته است؟

فضای شخصیتی "مهدی" از ذهن من خیلی دور بود و به شدت برای قبول کردن آن تردید داشتم، اما اگر شناختی امروز روی آقای "شاه‌حاتمی" دارم، آن زمان داشتم، بدون هیچ حرف و شکی کار را می‌پذیرفتم. بازی در «خوش رکاب» و حضورم کنار آقای "شاه‌حاتمی" و آن تیم قوی خیلی تجربه شیرینی بود و پس آن هر پیشنهادی که از سمت آقای "شاه‌حاتمی" شد قبول کردم، چراکه در همکاری با او به درکی متقابل رسیده‌ام.

از روزهای بازی در سریال «خوش رکاب» برایمان بیشتر بگویید. این سریال در زمان خودش خیلی خوب دیده شد.

باید بگویم که نقش "مهدی" برای من یکی از چالش‌برانگیزترین نقش‌هایی بود که بازی کردم. این سریال یک کار جنگی بود و گروهی که با من کار می‌کردند، قریب به اتفاق همه تجربه حضور در جبهه را داشتند، جزء من، "مجید صالحی" و "امیر نوری" که کم سن و سال‌تر از همه بودیم. بازی در یک کار جنگی آن هم با خلق فضای جبهه یک بازی متفاوت را می‌طلبد و از این روی واقعا برای من چالش‌برانگیز است. 

از همکاری و بازی با آقای "محمد کاسبی" بگویید. کسی که اگر اشتباه نکنم، بیشترین بازی را در کنار هم داشتید.

هم صحبت و هم بازی شدن با آقای "کاسبی" خیلی خوب و قابل درک بود. چرا که او خیلی بی‌پیرایه‌تر از مابقی دوستان بود و صراحت کلام و نحوه بازیش تفاوت داشت و چون پیش از این تجربه حضور در جبهه و خط مقدم را هم داشت در خیلی از سکانس‌ها همراهم بود تا نقش "مهدی" هر چه بهتر ادا شود و به اصطلاح کارکتر دربیاید.

البته این روزها آقای "کاسبی" حال مساعدی ندارند و من برایش آرزوی سلامتی می‌کنم، واقعا بازی در کنار او یک تجربه شیرین بود و هست. ما آن‌ روزها تمام تلاش خود را کردیم تا ذره کوچکی از اتفاقاتی که در آن زمان در کشورمان رخ داد را به تصویر بکشیم. 

مردم من را تا مدت‌ها به نام "آقا مهدی" می‌شناختند

بازخوردهای مردم در حین پخش سریال از نقش "مهدی" چطور بود؟

حقیقت امر این است که من در زمان پخش اول سریال «خوش رکاب» ایران نبودم و پس از اینکه برگشتم، بیشتر اوقات من را در خیابان "آقا مهدی" صدا می‌کردند. با اینکه بازی در آن برایم سخت بود ولی خدا را شکر خوب دیده شد و مردم دوستش داشتند. 

سریال «خوش رکاب» یکی از چند مجموعه موفق تلویزیون است و هنوز هم مخاطب دارد، به نظر شما چرا این اقبال نسبت به سریال‌های امروزی کمتر شده است؟

فضای قصه و بازی‌ها آن زمان به مردم بیشتر نزدیک بود. باید بگویم که کارها ضعیف نشده است و هر چه جلوتر می‌رویم متوجه تغییر فضای قصه‌ها هستیم و با ممیزی‌های کار بیشتر شده است. شاید در دهه 70 یا 80 تا این اندازه درگیر ممیزی‌ها نبودیم و حمایت بیشتری از سریال‌ها می‌شد، اما الان باید مراقب باشیم که در بطن قصه به کسی یا نهادی برنخورد. ای‌کاش این رویه در تلویزیون تغییر کند و کمی راحت‌تر حرف بزنیم.

این شب‌ها سریال «خوش رکاب» از شبکه آی‌فیلم در حال پخش است، نظر شما چیست؟

متأسفانه نه! زیاد فرصت تماشا کردن تلویزیون را ندارم. کار شبکه آی‌فیلم برای پخش مجدد سریال‌های گذشته خوب است، اما افسوس می‌خورم که چرا باید شرایط تولید ما در سریال‌سازی به سمتی برود که کارهای چندین دهه گذشته برایمان جذاب باشد. سریال «خوش رکاب» جزو کارهایی بود که خودم خیلی دوستش داشتم و پس از اینکه به ایران برگشتم چون از پیش دوستانم ضبط کرده بودند، دیدمش. 

بیشتر بخوانید و ببنید:

جدول پخش شبکه آی‌فیلم

صفحه اینستاگرام آی‌فیلم

مصاحبه کننده: محدثه نعمتی

نظر شما
ارسال نظر