پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2192
-
الف
+

دزدانی دوست‌داشتنی بودیم!

حبیب اسماعیلی بازیگر سریال «دزدان مادربزرگ»، از نقش آفرینی خود در این سریال می‌گوید.

حبیب اسماعیلی بازیگر سریال «دزدان مادربزرگ»، از نقش آفرینی خود در این سریال می‌گوید.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از جام‌جم، مجموعه تلویزیونی دزدان مادربزرگ به نویسندگی علیاصغر فهیمیفر، کارگردانی مهدی صباغزاده و بازی بازیگرانی چون زندهیاد نیکو خردمند، مرحوم حسین پناهی، بهروز بقایی، حبیب اسماعیلی، فرهاد جم، جمشید گرگین، شادروان منوچهر حامدی، افسر اسدی و لادن طباطبایی در سالهای 74 و 75 ساخته شد و روی آنتن رسانه ملی رفت؛ مجموعهای که با استقبال مردم هم مواجه شد و آنها را برای مدتی نگران سرنوشت مادربزرگ و دزدانش کرد.

حبیب اسماعیلی یا همان "جهان" در «دزدان مادربزرگ» را مخاطبان سینما بیشتر با فعالیتهای حرفهایاش در مقام تهیهکنندگی سینما و نیز دفتری که در زمینه توزیع فیلم و تولیدات سینمایی دارد، میشناسند. اسماعیلی در دوران بازیگریاش در چندین اثر ایفای نقش کرد که از جمله شاخصترینهایشان همین جهان دزدان مادربزرگ بود. سارقی که برخلاف تصویر کلیشهای و همیشگی شخصیتهای منفی، باورپذیر و خانوادهدوست بود و مخاطب میتوانست با او ارتباط برقرار کرده و حتی همذاتپنداری کند.

اسماعیلی از خاطرات روزگار بازی در این مجموعه میگوید:

تجربه بازی در نقش یک سارق انسان برایتان چه حسی داشت؟

هنگامی که فیلمنامه را خواندم، از شخصیت جهان خیلی خوشم آمد. البته همه شخصیتها خوب بودند اما این یکی بیشتر به دلم نشست. فضای قصه هم برایم حسی نوستالژیک داشت، چرا که بالاخره هر کدام از ما در زندگی خود مادر، پدر و فرد میانسالی داریم و این مجموعه تلنگری میزد که اگر آنها را فراموش کردهایم، به خودمان بیاییم.

جالب است بر خلاف تصویر همیشگیمان از شخصیت دزدان که تصویری عموما منفی است، این سه دزد، جذاب و دوستداشتنی از کار درآمده بودند ... .

بله، این سه نفر دزدانی دوستداشتنی بودند و مردم در عوض اینکه از آنها تنفر داشته باشند، با توجه به مضمون عاطفی و خانوادگی کار و مضامینی که منتقل میکرد، با آنها ارتباط برقرار کرده بودند. ضمن اینکه در وهله اول متنی که آقای فهیمیفر نوشته بود، درست و دقیق بود. آقای صباغزاده هم دقت نظر ویژهای داشتند و با آزادی عملی که به ما میدادند، میتوانستیم به خوبی نقشهایمان را تمرین و حتی میزانسنها را پیدا کنیم.

تعامل میان شما و دو شخصیت دزد دیگر مجموعه (با بازی بهروز بقایی و فرهاد جم) چطور بود؟ شما سه نفر چقدر برای باورپذیری بیشتر نقشهایتان تلاش کردید؟

همانطور که گفتم، خوشبختانه فضای کار به گونهای بود که امکان تعامل و صحبت میان بازیگران فراهم بود و همه همدیگر را درک میکردند. ما اینطور به نتیجه رسیدیم که از شبیه هم شدن فاصله بگیریم و برای هر کدام از شخصیتها، ویژگیهای متفاوتی را در نظر بگیریم. به عنوان مثال، یکی عاشق و جوان بود و یکی منفی و جهان هم خانواده و مشکلاتی داشت و نقطه اشتراک همه این شخصیتها همین مشکلاتشان بود که آنها را به دزدی سوق میداد. این دزدها منفی نبودند، چون هیچگونه آزار و اذیتی نمیرساندند و حتی بیشتر از بچههای مادربزرگ به او احترام میگذاشتند.

از همبازی شدن با زندهیاد خردمند و مرحوم پناهی که دیگر در میانمان نیستند، بگویید.

همه لحظاتی را که با این افراد داشتم، خوب بود. درست است ما دزدان مادربزرگ بودیم، اما شخصیتش چنان محترم بود که به خودمان اجازه نمیدادیم با او برخورد بدی داشته باشیم یا احترام نگذاریم. ارتباطم با مرحوم حسین پناهی هم به همین صورت بود و صمیمیت خوبی میانمان جریان داشت.

فکر میکنید اصلیترین دلیل موفقیت و ماندگاری این مجموعه چه بود؟ چه عاملی دزدان مادربزرگ را به سریالی اینطور شیرین و بهیادماندنی تبدیل کرد؟

دزدان مادربزرگ همانطور که از اسمش پیداست، مجموعهای بود که رگههایی شیرین و فانتزی داشت و در عین حال حسی و عاطفی بود. خب در این روزگار دیگر کمتر امکان چنین دزدیهایی وجود دارد؛ به همین دلیل دیدن مجموعه برای مخاطبان جذاب بود و بعد از چند دهه هنوز استقبالی که از جانب مخاطبان میبینم، گواه همین موفقیت و ماندگاری مجموعه است.

سریال با توجه به مضامینش در جامعه چه تاثیراتی داشت؟

خب این مجموعه به ارزشهایی چون خانواده و احترام به نسلهای بزرگتر و بویژه والدین اشاره میکرد. جالب است بدانید من هنوز هم بازخوردهایی نسبت به شخصیت جهان میبینم و جوانان
20 سالهای که در زمان پخش مجموعه بسیار کوچک بودند هم با من صحبت میکنند و از این سریال میگویند. این نشان میدهد اثر در زمان بازپخشش هم موفق بوده و نگاهها را به خود جلب کرده است.

بازخوردهای آن زمان چطور بود؟ مخاطبانی که مجموعه را دیدند در سطح جامعه و کوچه و خیابان چه میگفتند؟

برخوردها شوخطبعانه بود و بسیاری از خانمهایی که در سنوسال آن زمان خانم خردمند بودند، وقتی مرا میدیدند، برایم درد دل میکردند و از مشکلاتشان میگفتند. حتی میگفتند اگر میشود بیایید ما را هم بدزدید تا تلنگری به بچههایمان بزنیم و همذاتپنداری عجیبی با مجموعه حس کرده بودند!

جدول پخش شبکه آی‌فیلم

م ن / س م

نظر شما
ارسال نظر