پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4237
-
الف
+

کدام هنرمندان را در سال 1400 از دست دادیم؟

در سالی که گذشت هنرمندان بسیاری از میان ما رفتند که برخی هایشان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به دیار باقی شتافتند.

در سالی که گذشت هنرمندان بسیاری از میان ما رفتند که برخی هایشان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به دیار باقی شتافتند.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از فارس، هرچه به روزهای آخر سال نزدیک‌تر می‌شویم، بیشتر از هر زمان دیگری جای خالی افرادی که دیگر در کنارمان نیستند را احساس می‌کنیم. در سالی که گذشت هنرمندان بسیاری از میان ما رفتند. برخی از آن‌ها به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و برخی دیگر به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای و برخی به علت سانحه و ... به دیار باقی شتافتند.

در این گزارش بنا داریم یادی کنیم از هنرمندان به نامی که ظرف یکسال جاری بار سفر بستند و مروری خواهیم داشت بر کارنامه هنری‌شان. 

«آزاده نامداری»؛ مجری که دوست داشت گزارشگر فوتبال شود!

شاید شوک اول سالی اهالی هنر همین خبر بود. آزاده نامداری درگذشت! خبری که اغلب افراد تا مدتی پیگیر آن بودند که به چه دلیلی چنین اتفاقی رخ داده است؟

نامداری در روز ۶ فروردین به دلیل مسمومیت دارویی در سن ۳۷ سالگی درگذشت.

او مجری صداوسیما و بازیگر فیلم های سینمایی بود. اولین اجرای رسمی او در برنامه «تازه ها» ی سیمای خانواده بود که به خاطر لحن پرسرعتی که داشت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. همچنین برنامه های خانمی که شما باشی، زنده رود،‌ورزش امروز و ... از جمله برنامه هایی است که او اجرا کرده بود.

در خاطرات نامداری آمده است که همیشه به دلیل اینکه خیلی تند صحبت می کرد خودش دوست داشته تا گزارشگر فوتبال باشد.

 «امیرنیک یار» یا همان آقا نیکی؟

شاید خیلی ها نام امیرنیک یار را نشناسند و بیشتر نام آقا نیکی در ذهنشان ماندگار شده باشد. اما باید بدانید نیک یار همان آقا نیکی است که چندین سال در برنامه های کمدی تلویزیون خنده را به لبان مردم نشاند. 

امیر نیک یار از جمله بازیگرانی است که کار خود را از سال ۴۸ آغاز کرد و بعد از چند سال در مجموعه های کمدی حاضر شد. جنگ هفته،‌ جنگ شبانه و ... از جمله برنامه هایی بود که او در آنها حضور داشت.

او از همان سال های فعالیتش در تلویزیون، تیپ «آقا نیکی» را برای خود ابداع کرد و سالها روی آن تیپ کار کرد و به محبوبیت رسید. آقا نیکی فردی ساده لوح و مانند بهلول است که در دهه ۷۰ معروف شد.

نیک یار در مرداد امسال بعد از یک دوره تحمل بیماری سرطان در ۱۶ مرداد درگذشت.

 خالق «دیرین دیرین» و ابتلا به کرونا

یکی از انیمیشن هایی که در این سالها خیلی خوب جای خود را در میان مردم و سایر کارهای انیمیشنی باز کرده است، دیرین دیرین است که مدتی از تلویزیون و بعد از آن در فضای مجازی منتشر شد و به نقد وضعیت روز جامعه و اوضاع اقتصادی می پرداخت.

ابوالحسنی فعال در حوزه پویانمایی و انیمیشن و طراح و تهیه کننده اصلی مجموعه تلویزیونی دیرین دیرین بود.

انیمیشن های «خیلی خطرناکه حسن»، «حیات وحش؛ حیوانات منقرض شده»، «تهران ۱۵۰۰» از معروفترین انیمیشن‌های ابوالحسنی است.

ابوالحسنی در ۷ فروردین به دلیل ابتلا به کرونا فوت شد.

** «عزت اله مهرآوران»؛ بازیگری که هنوز هم سریال هایش پخش میشوند

مهرآوران یکی از بازیگرانی است که تعداد آثارش در تلویزیون بیشتر از سینما و تئاتر است. او از سال ۵۳ کار خود را در سینما شروع کرد و تا چندی پیش در سریال های مختلفی بازی کرد.

او امسال در دو سریال ساخت ایران و خودخواسته به ایفای نقش پرداخت که یکی از آنها هنوز توزیع نشده و دیگری در حال پخش است.

آژانس شیشه ای،‌ مرد عوضی و ... را در سینما و وضعیت سفید، ‌مسیر انحرافی، دزد و پلیس، هفت سنگ، بیمار استاندارد، لیسانسه ها، بچه مهندس ۴ و ... از جمله سریال های او برای تلویزیون است.

مهرآوران در ۱۶ مهر به دلیل دلیل ایست قلبی و عارضه ریوی ناشی از ابتلا به کرونا درگذشت.

** «محسن قاضی مرادی»؛ بازیگری که در کلام شیرین بود

یکی از بازیگرانی که همیشه در کلام و گفتارش شوخی و خنده دیده می شد بی شک محسن قاضی مرادی بود. بازیگری که در دوران فعالیت خود هم در کارهای کمدی بسیاری به ایفای نقش پرداخته بود.

قاضی مرادی فعالیت خود را در عرصه بازیگری از سال ۵۱ آغاز کرد و در فیلم ها و سریال های بسیاری به ایفای نقش پرداخت.

مسافر ری،‌ دختر شیرینی فروش، خانه ای روی آب، سگ کشی از فعالیت های سینمایی او و همسران، روزگار جوانی، ‌کت جادویی، همسایه ها، هزاران چشم، سفر سبز، صاحبدلان، وفا، ‌فرار بزرگ شمعدونی از جمله سریال های او به شمار می روند.

قاضی مرادی که همسر مهوش وقاری بود، بعد از یک دوره ابتلا به بیماری پارکینسون در ۲۵ فروردین درگذشت.

«ارشا اقدسی»؛ بدلکاری که اعضای بدنش را اهدا کرد

شاید در ایران تعداد گروه های بدلکاری زیادی نباشند و تعدادشان به انگشتان یک دست هم نرسد. اما همان ها با گروه هایی که دارند می توانند بخشی از نیاز گروه های فیلم و سریال سازی را برآورده کنند. 

یکی از همین بدلکاران که در همین چند سال اخیر اسم و رسمی هم برای خود پیدا کرده بود ارشا اقدسی بود. 

جوانی که بارها نامش را به عنوان بدلکار در تیتراژ سریال ها و فیلم ها دیده بودید. او از کودکی اش رشته رزمی آی کیدو را انجام می داد و در همین رشته هم مربی شد.

در سال ۱۳۸۴ با پیمان ابدی آشنا و به همین خاطر در ایران ماند و بدلکاری را ادامه داد. او در ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ گروه بدلکاران ۱۳ را تأسیس کرد و فعالیت‌های خود را با گروهش در ایران و عرصه بین‌الملل ادامه داد.

اقدسی ۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ در جریان همکاری با یک پروژه سینمایی در بیروت و به هنگام ضبط صحنه‌ای مربوط به چپ کردن ماشین، دچار حادثه‌ای سنگین شد و به کما رفت و بعد از چند روز درگذشت و مادرش اعضای بدنش او را به چندین نفر که در نوبت گیرنده عضو بودند هدیه کرد.

** «سیامک اطلسی» و نقشی که در سلمان فارسی نیمه کاره ماند

اطلسی نیز کار خود را با دوبله در سال ۴۳ آغاز کرد و بعد از ۷ سال بازیگری را هم به کارنامه کاری خود افزود.

پدر سالار،‌کلانتر۲، مختارنامه، معمای شاه از جمله سریال های تلویزیونی او هستند که در این سالها در آنها حضور داشته است.

همچنین در روزهای پایانی عمرش در سریال سلمان فارسی در چند سکانس به ایفای نقش پرداخت.

او در مهر ماه امسال بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

«علی سلیمانی»؛ جوان شوخ طبع «داستان یک شهر»

همان جوان شوخ طبع گروه درشهر در دهه ۷۰ که همیشه برای تغییر فضای حال دوستانش شوخی جدیدی داشت، علی سلیمانی بود. جوانی که خیلی ها از خصایص اخلاقی او و عشقش به اهل بیت(ع) می گویند.

داستان یک شهر،‌اشک ها و لبخندها، سقوط یک فرشته، وضعیت سفید، پایتخت ۴،‌ معمای شاه، دادستان از جمله سریال هایی است که سلیمانی در آنها بازی کرده است.

در میان این سریال ها نقشی که در سقوط یک فرشته ایفا می کرد از سایر نقش هایش متفاوت بود و در این سریال تیپ شخصیتی جدیدی را به نمایش گذاشت.

سلیمانی که همراه همسر و دخترش فعالیت های تئاتری انجام می دادند، نیز در ۲۱ مرداد بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

«فتحعلی اویسی»؛ شوخ طبعی هایی که ماندگار شد

«دیجیتالم کجا بود؟» یکی از تکه کلام های معروف اویسی (کیومرث کاووسی) در سریال بدون شرح بود. سریالی که در دهه ۷۰ به مشکلات یک نشریه فرهنگی سینمایی که در آستانه ورشکستگی بود، می پرداخت.

نام فتحعلی اویسی در کنار مجموعه تلویزیونی شهر قشنگ در خاطره ها مانده است. او با اینکه کار خود را با بازی و کارگردانی در آثار جدی آغاز کرد، اما در ادامه مسیر نقش های خود را تغییر داد و در چند کار به ایفای نقش کمدی پرداخت.

ناخدا خورشید،‌ بانو،‌ جهان پهلوان تختی، دلیران تنگستان، سربرداران، ولایت عشق، پس از باران، تفنگ سرپر از جمله کارهای او هستند.

بدون شرح، باغچه مینو،‌کمربندها را ببندیم از جمله سریال هایی بودند که اویسی با بازی در آنها و خواندن قطعه می زند باران به شیشه به محبوبیت رسید. او در این سریال ها کاراکترهای محبوبی را بازی می کرد که در هر کدام شوخ طبعی موج می زد و همین او را به شخصیتی معروف تبدیل کرد.

کارگردانی فیلم سینمایی مریم و میتیل نیز یکی از آثار شاخص وی به شمار می رود.

اویسی در ۱۳ مهر ماه امسال به دلیل سکته مغزی درگذشت.

 «بیژن افشار» و ایفای نقش در معمای شاه و مختارنامه

دیگر بازیگری که در سال جاری و در اردیبهشت ماه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد، بیژن افشار بود. بازیگری که نقش آفرینی اش در سریال معمای شاه در نقش سید ضیاء الدین طباطبایی، در مختارنامه در نقش محمد بن اشعث بن قیس و یلدا، بی گناهان، شهریار و ... از خاطر مخاطبان نخواهد رفت.

رأفت هاشم پور و خالی شدن عرصه دوبله

در این سالهای اخیر هنرمندان بسیاری را در عرصه دوبله از  دنیا رفتند. نظیر حسین عرفانیان، مهران دوستی، مهدی آرین نژاد، محمد عبادی، صدرالدین شجره، بهرام زند، پرویز بهرام و ... 

هاشم پور نیز که از سال ۱۳۳۷ وارد عرصهٔ دوبله شد، طی سال‌های متمادی در قبل و بعد از انقلاب ایران در بسیار زیادی از فیلم‌های سینمایی خارجی و ایرانی گویندگی کرده‌ است.

هاشم پور در سریال های پهلوان نمی میرند به جای شخصیت حلیمه خاتون، در سریال پدر سالار به جای شخصیت اکرم محمدی، در سریال امام علی (ع) دایه ولید، در معصومیت از دست رفته به جای شخصیت سوفیا و ... به دوبله پرداخت.

«کامبیز درم بخش»؛‌ کارتونیستی و طراحی با سابقه

کامبیز درم‌ بخش طراح، کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی بود که برندهٔ چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی بود و چندین نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزار شد، او همچنین تصویرگری کتاب کودک، پوستر، فیلم کوتاه، کارت پستال، تقویم و مشابه آن‌ها دارد و از سال ۱۳۸۶ به بعد وارد عرصه ساخت پویانمایی نیز شد. 

در سال ۱۳۹۵ مستندی ۷۰ دقیقه‌ای به نام سینمای کاغذی دربارهٔ آثار و زندگی کامبیز درم بخش به کارگردانی جواد آتشباری منتشر شد.

درم بخش نیز به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در ۱۵ آبان درگذشت.

زهره فکور صبور

زهره فکور صبور بازیگر سینما و تلویزیون شب گذشته ۱۰ اسفندماه در منزل شخصی خود درگذشت. گمانه زنی‌ها درباره نحوه درگذشت این بازیگر مختلف بود و روایت‌ها از طریق منابع آگاه نقل می‌شد که گمانه خودکشی را تقویت می‌کرد.

پیکر زنده یاد فکورصبور به پزشکی قانونی رفت و اعلام شد که نتایج دقیق‌تر بعداً اعلام خواهد شد.

این بازیگر ۴۳ ساله، در آثاری چون «دلنوازان»، «مسافری از هند»، «روزگار جوانی»، «دردسرهای عظیم»، «دنگ‌وفنگ» ایفای نقش کرد و مدتی در تلویزیون کم کار شده بود.

حضور در سریال «بی همگان» به کارگردانی بهرنگ توفیقی از آخرین کارهایی بود که مشغولش بود و نقش او با رفتنش نیمه کاره ماند.

شبکه آی‌فیلم فارسی، برای همه این هنرمندان فقید از درگاه خداوند منان طلب آمرزش می کند.


جدول پخش شبکه آی‌فیلم

م ن/ه خ

نظر شما
ارسال نظر
یاسین صفری از خمینی شهر

سلام عجب سالی بود چه بازیگران خوبی را از دست دادیم انسان باورش نمیشود که چه راحت زندگی انسان با همه اعتبار و ارزشش روزی به پایان میرسد پس بیایید مواظب رفتار و کردارمان باشیم یاد همه بازیگران و عوامل تلوزیون به خصوص اقای فتحعلی اویسی بخیر یادشان گرامی باد