بهاره كيانافشار درباره سریال «کلاه پهلوی» به گفت و گو پرداخت.
به گزارش آیفیلم به نقل از روزنامه هفت صبح، به بهانه پخش سريال «كلاه پهلوی»، با بهاره كيانافشار، بازيگر نقش شادی در این سریال به گفت و گو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
سریال «کلاه پهلوی» یکی از طولانیترین مراحل تولید را داشت و خب طبیعتا شما هم به عنوان بازیگر، سالهای زیادی با آن سر و کار داشتید. این طولانی شدن مراحل تولید برایتان خسته کننده نبود؟
من سال 83 با پروژه «کلاه پهلوی» آشنا شدم و از همان زمان قول همكاری دادم. نهایتا سال 85 پروژه کلید خورد و کار شروع شد. قرار بود زمان مراحل تصویربرداری، یک سال و نیم طول بکشد. هیچ وقت به ما نگفتند که 6 یا 7 سال قرار است درگیر این کار باشیم. قطعا خودشان هم نمیدانستند که پروژه قرار است تا این حد طولانی شود. همان موقع هم كه به ما گفته بودند قرار است یك سال و نیم درگیر پروژه باشیم، به نظرم زمان بسیار زیادی میآمد. ولی خب نقش خوبی بود و فیلمنامه بینظیری داشت. فیلمنامهای که من خواندم خیلی خیلی ساختار جذابی داشت. البته یك مقدار دستخوش تغییر شد و روی بخشهایی از آن حذفیاتی صورت گرفت. فکر میکنم حاصل کار هم خوب شده باشد.
این مشکلات درباره حفظ راکوردهای حسی هم وجود داشت؟
بله. بیشترین مشكل را در همین حفظ راكوردها داشتیم. خیلی از سکانسها را داشتیم كه پلانهایش در زمانهایی کاملا جدا از هم گرفته میشد. این خیلی برای بازیگران سخت است. مثلا فرض كنید بخشی از یك صحنه در فضای داخلی اتفاق میافتاد و بخشی از آن در فضای خارجی مثل بالکن، حیاط یا خیابان. خیلی وقتها مثلا فضاهای بیرونی آماده نبود و باید صبر میکردیم تا آماده شود. همین آمادهسازی، بعضی وقتها چند روز یا چندهفته طول میكشید. ما چون همزمان با پیشرفت داستان، سکانسها را نمیگرفتیم و بر اساس لوکیشن ، بازیگر آماده و ... کار را جلو میبردیم. برای همین خیلی سخت بود.
شخصیت شادی در «کلاه پهلوی»، سابقه تاریخی دارد؟ یعنی در دوره کشف حجاب رضاخانی، واقعا چنین کاراکتری با این ویژگیها وجود داشته؟
ما عینا این شخصیت را با این مشخصات در تاریخ نداریم. ویژگیهای شخصیتی شادی، از یکسری از زنان آن دوره از تاریخ گرفته شده و آقای دری، مجموعهای از آن صفات را داخل یک شخصیت جا داده. ولی اینكه بخواهم بگویم در شكلگیری شخصیت شادی، عینا یک استناد تاریخی وجود داشته است، خیر! برای همین هم من مراجعه مستقیمی به شخص خاصی نمیتوانستم انجام دهم. فقط ویژگیهای زنان این طبقه از جامعه در آن دوره و طرز تفکرهایشان را مطالعه کردم.
خیلیها معتقدند که گریم و لباس زنان آن دوره، حتی رنگ آرایش، مدل ابروها و ... با چیزی که در «کلاه پهلوی» به تصویر کشیده شده كاملا فرق دارد. با توجه به مطالعاتی که درباره زنان آن دوره داشتید، با این نظر موافقید؟
من واقعا در حوزه تخصصی گریم وارد نشدم و اصلا به خودم اجازه اظهار نظر در این زمینه را نمیدهم. آنچه برایم مهم بود و باید در زمینهاش تحقیق میکردم، طرز تفکر، رفتار، منش و ... زنان آن دوره بوده و اصلا راجع به نوع آرایش و لباس آنها چیزی نمیدانم.
تا اینجای کار شخصیت شادی به عنوان زنی معرفی میشود كه سعی دارد هر طور شده فرهنگ مردم ایران را تغییر دهد و برای رسیدن به این هدف، از هر وسیلهای استفاده میكند. حتی در قسمتهایی یك جورهایی برای مخاطبان، بدجنس هم به نظر میرسد. یعنی در کل قصه هم چنین تعریفی از شخصیت شادی وجود دارد یا حالا به دلایل دیگری این اتفاق میافتد؟
«شادی» اصلا بدجنس نیست. به خیال خودش، دارد یکی از بزرگترین کمکها را به زنان جامعه خودش میکند.
یعنی از نظر خودش اصلا کار منفی انجام نمیدهد؟
نه اصلا. شما اگر شخصیت شادی را دنبال کنید، اصلا نمیتوانید محکومش کنید. ممکن است الان احساس کنید چرا به خودش اجازه میداده روی اعتقادات مذهبی مردم پا بگذارد ولی واقعا نیت شادی به نسبت خیلیهای دیگر که منافع دیگری را در پشت پرده دنبال میکردند، بسیار صادقانه بود. خیلیها آن دوران به فکر این بودند که بیایند بازار کیف و کفش و لباس ایران را به دست بگیرند و هر طور شده به سود برسند اما شادی به زعم خودش فکر میکرده که باید آگاهی بیشتری به زنان کشورش بدهد و آنها را از آن حصر خانگی که فکر میکرده در آن قرار دارند، رها کند. درواقع شادی به زعم خودش دوست داشته آن آزادی که خودش تجربه کرده بوده و با آن توانسته بوده تحصیل کند و دنیا را بیشتر ببیند، زنان كشورش هم داشته باشند. فکر میکرده راه حل کمک به زنان جامعهاش، در قدم اول کمک به بیحجاب کردن آنهاست.
بیشتر بخوانید:
ه خ / س م