پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2580
-
الف
+

نگاهی انتقادی به فصل چهارم سریال بچه مهندس

مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس۴» این شب‌ها از آنتن آی‌فیلم در حال پخش است.

مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس۴» این شب‌ها از آنتن آی‌فیلم پخش می‌شود.

به گزارش آی‌فیلم، سریال «بچه مهندس۴»  این شب‌ها از آنتن آی‌فیلم پخش می‌شود و به تدریج به قسمت‌های پایانی خود نزدیک می‌شود. به همین بهانه در این یادداشت نگاهی انتقادی به فصل چهارم این مجموعه افکندیم:

بچه مهندس دقیقاً همان عنوانی است که سریال‌های تلویزیونی را به عناوینی غیرقابل تماشا تبدیل می‌کند؛ کلیشه‌ای، خسته‌کننده، تکراری، قابل پیش‌بینی و ناامیدکننده. شاید به همین دلیل باشد که بیننده نکته‌سنج خیلی سریع متوجه می‌شود که این سریال هیچ دستاورد جدیدی برای ارائه ندارد.

ایده کلی فصل اول سریال «بچه مهندس» جذاب به نظر می‌رسید؛ پسربچه‌ای که پدر و مادرش را از دست داده و در یک پرورشگاه بزرگ شده، آهسته آهسته با حقیقت‌های تلخ و شیرین زندگی مواجه می‌شود و در مسیر گام‌ نهادن به درون جامعه در دل مشکل‌های متعددی قرار می‌گیرد. این سریال نه‌ تنها می‌توانست برای کودکانی که در پرورشگاه زندگی می‌کنند الهام‌بخش باشد، بلکه برای تماشاگر رسانه ملی هم متفاوت به نظر می‌رسید.

استقبال از فصل اول این سریال به حدی زیاد بود که  علی غفاری  به‌ عنوان کارگردان سریال تصمیم گرفت فصل دوم آن را هم مقابل دوربین ببرد. فصل‌های اول و دوم سریال «بچه مهندس» به واسطه شخصیت‌های متعددی که به خوبی پردازش می‌شدند و البته تیم پرستاره‌ای که از ثریا قاسمی تا فرزین محدث و حتی بهاره رهنما را میزبانی می‌کرد، به شدت مورد توجه قرار گرفت.

در حالی که فصل اول «بچه مهندس» نوروز ۱۳۹۸ پخش شد، فصل‌های دوم و سوم آن در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ روی آنتن تلویزیون رفت و پس از آن هم نوبت به فصل چهارم رسید تا میزبان بینندگان سیمای ملی باشد، اما واقعیت این است که سریال «بچه مهندس ۴» نه‌ تنها در برابر سه فصل قبل هیچ جذابیتی نداشت، بلکه در تکرار فرمول نسبتاً تکراری سه فصل قبل هم موفق ظاهر نشد.

موفقیت فصل اول سریال که عوامل آن را به ساخت یک مجموعه تلویزیونی چندفصلی و موفق امیدوار کرده بود در فصل‌های دوم و سوم هم تکرار شد، اما این موفقیت انگار قرار نبود در فصل چهارم سریال بچه مهندس تکرار شود. درخشش روزبه حصاری در فصل سوم باعث محبوبیت بیشتر مجموعه داستانی بچه مهندس شد، اما جایگزینی "محمدرضا رهبری" به جای او مشکلاتی را به وجود آورد. انتخاب محمدرضا رهبری ظاهرا خیلی هم به نفع او تمام نشده است. او در مصاحبه‌ای که اخیرا انجام داده، از تصوراتی که از حضور در این نقش داشته و آنچه با آن مواجه شده، صحبت کرده است. با این حال تغییر بازیگر نقش اصلی تنها تغییر کلیدی سریال «بچه مهندس ۴» نسبت به فصل‌های قبلی نیست. علی غفاری، کارگردان سه فصل ابتدایی سریال، به دلیل حضور در یک پروژه سینمایی و درگیری‌های مرتبط با آن، صندلی کارگردان سریال «بچه مهندس ۴» را از دست داد. بنابراین احمد کاوری به عنوان کارگردان فصل چهارم سریال انتخاب شد.

به نظر می‌رسد عوامل سریال «بچه مهندس ۴» آنقدر که باید به پروژه طولانی‌شان باور نداشته‌اند و از هر فرصت پیشرفتی برای فاصله‌ گرفتن از پروژه‌ای که آنها را مطرح کرده، یاری گرفته‌اند. گویی مجموعه داستانی «بچه مهندس» بیشتر از آنکه عنوانی برای ماندگاری باشد، پُلی برای پیشرفت بوده و نیازی به تعهد به آن دیده نمی‌شود.

مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس ۴» هر شب بجز پنجشنبه‌ها، ساعت ۲۲:۰۰ از آی‌فیلم فارسی پخش می‌شود و تکرار آن نیز در ساعت‌های ۶:۰۰ و ۱۴:۰۰ روز بعد روی آنتن می‌رود.

مشاهده و دانلود فصل اول سریال بچه مهندس

مشاهده و دانلود فصل دوم سریال بچه مهندس

​​​​​​​مشاهده و دانلود فصل سوم سریال بچه مهندس

​​​​​​​مشاهده و دانلود فصل چهارم سریال بچه مهندس

م ه / س م

نظر شما
ارسال نظر
کیاناکاظمی اقدم

عالیه