پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4041
-
الف
+

نگاهی به سریال ساختمان 85

همزمان با پخش مجموعه تلویزیونی «ساختمان 85» در این گزارش نقدی بر این سریال بخوانید.

همزمان با پخش مجموعه تلویزیونی «ساختمان 85» در این گزارش نقدی بر این سریال بخوانید.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از خراسان، گونه پلیسی جزو گونه‌های پرمخاطب در عرصه سینما و تلویزیون دنیا محسوب می‌شود. با نگاهی اجمالی می‌توان دریافت هر ساله آثار مختلفی در دنیا چه در عرصه سینما و چه در تلویزیون در این گونه تولید می‌شود، چرا که به سلیقه‌های مخاطبان نزدیک است. مدتی است که مجموعه «ساختمان ۸۵» از جمله آثار مهدی فخیم زاده است که برای اولین بار روی آنتن شبکه دوم سیما رفت. این مجموعه اثری اجتماعی، پلیسی و معمایی محسوب می‌شود.

فخیم زاده کارگردان با سابقه و صاحب سبک سینما و تلویزیون کشور چند سال اخیر با ساخت مجموعه‌هایی همچون خواب و بیدار، حس سوم و بی صدا فریاد کن، علاقه اش را به گونه پلیسی و معمایی نشان داده و تاکنون مجموعه‌های او مخاطبان بسیاری را جذب جعبه جادویی کرده است.

«ساختمان ۸۵» روایتگر قتلی در همین ساختمان است و مانند دیگر آثار فخیم زاده قصه با اتفاق هولناک پر تعلیق که بنیاد اصلی را تشکیل می‌دهد آغاز می‌شود و در پی آن گره‌های قصه شکل می‌گیرد و به اوج می‌رسد. زن جوانی با خودروی خود در پارکینگ تصادف می‌کند و در این میان اسکلتی از درون دیوار کشف می‌شود و پای پلیس و بازپرس را به این ساختمان باز می‌کند. بازپرس در این ساختمان در پی یافتن قاتل است که قتل‌های دیگری به وقوع می‌پیوندد و آدم‌های خلافکار ساختمان را به هم مرتبط می‌کند. مخاطب می‌تواند این ساختمان را جامعه فرض کند که افراد مختلفی در آن زندگی می‌کنند و در این میان عده ای مانند قدرت، اختربانو،‌ هاشم و مالکان ساختمان به کارهای خلاف می‌پردازند.

برخورداری از ضرباهنگ مناسب

«ساختمان ۸۵» از ریتم و ضرباهنگ خوب و مناسبی برخوردار است و التهاب و هیجان در قصه وجود دارد. این مجموعه در قسمت‌های نخستین به معرفی شخصیت‌ها پرداخت و یکی پس از دیگری آدم‌های خلافکار ساختمان را به مخاطب معرفی کرد. اما تا به این جای کار نتوانسته است توقع مخاطب را برآورده کند زیرا مخاطب انتظار ارائه یک کار اکشن را داشت. ما در این مجموعه بازپرس را قدرت اول نمی‌بینیم و او حرف اول را نمی‌زند و در تمام صحنه‌ها پیروز دیده نمی‌شود.

البته حضور او (محمود پاک نیت) در ساختمان که مأمور رسیدگی به پرونده قتل است، فرصتی را برای کارگردان فراهم کرد تا به این واسطه از شخصیت‌های قصه، مناسبت‌ها و دیدگاه‌های آن‌ها راز گشایی کند و نقاب از چهره واقعی شان بردارد. «پاک نیت» بازی خوبی ارائه می‌دهد و طمأنینه و جنس بازی‌اش به ایجاد این موقعیت و حس وحال کمک می‌کند.

رمزگشایی توسط یک خبرنگار

فخیم زاده برای برجسته نشان دادن وضعیت ساختمان از وجود یک خبرنگار که پسر بازپرس است بهره گرفته است تا به رمزگشایی راز قتل کمک کند و علاوه بر آن با استفاده از ظرفیت حرفه ای او موقعیت معمایی و پررمز و راز را باز می‌کند.

مهدی فخیم زاده از آن نمونه کارگردانانی است که به نقش‌های منفی علاقه دارد و بازی در این نقش‌ها برایش جذاب است زیرا فراز و فرود دارد و باعث می‌شود بازیگر همه توانایی اش را به اجرا بگذارد. به همین دلیل نقش قدرت، خلافکار این ساختمان را خود بازی کرد. او شخصیتی منفی و چندوجهی دارد. قدرت شخصی قدرتمند و بدطینت است و فخیم زاده اوج قدرت خود را در ارائه نقش منفی به نمایش می‌گذارد.

هنرنمایی یک بازیگر بجنوردی

مجموعه «ساختمان ۸۵» شخصیت بانمکی دارد و او صابر تاتاری بازیگر بجنوردی این ساختمان است که با نقش غلام حضور دارد. «تاتاری» لهجه شهر بجنورد را غلیظ و اغراق آمیز بیان می‌کند. این شخصیت، دوست داشتنی است و بازی خوبی در کنار بازیگران حرفه ای مجموعه، ارائه می‌دهد.

رویا نونهالی همان ناتاشای مجموعه «خواب و بیدار» است که در ساختمان ۸۵ نقش زنی با نام اختربانو را بازی می‌کند. او در این نقش نتوانست محبوبیت ناتاشا را به دست آورد.

یکی از دلایل دیده نشدن وی را می‌توان تعدد شخصیت‌های منفی در قصه عنوان کرد. بیشتر ساکنان ساختمان خلافکار و منفی هستند آن‌ها به راحتی آدم می‌کشند، در منزل اسلحه نگهداری می‌کنند و کلاهبردار هستند اما با این حال پرداخت شخصیت‌های منفی به درستی انجام شده است.

حضور بازیگران کارآزموده و تازه کار

در این مجموعه بازیگران باتجربه و کارآزموده در کنار بازیگران جوان و تازه کار که شاگردان فخیم زاده هستند حضور دارند. به طور مثال لیلا برخورداری بازیگری که با نقش کبری مجموعه «خواب و بیدار» به دنیای بازیگری معرفی شد در این مجموعه در کنار انوشیروان فاطمی ایفاگر نقش منفی است. او گاهی برخی اوقات تغییر چهره می‌دهد و بازی دووجهی و حساب شده ای دارد.

محسن افشانی همان نوجوان سر به راه، مثبت و درس خوان مجموعه «ترانه مادری» است که در ساختمان ۸۵ ایفاگر نقش منفی حمید پسر اختربانو است و می‌توان گفت که پله‌های ترقی را طی کرده و جزو بازیگران خوش آتیه سینما و تلویزیون کشور است. به هر صورت ساختمان ۸۵ توانسته است مخاطبان خود را پای تلویزیون بکشاند هرچند که توقع مخاطب را از آثار فخیم زاده برآورده نکرد.


چه کسی آقای سریال های پلیسی ایرانی است؟

جدول پخش شبکه آی فیلم

م ن/ س م

نظر شما
ارسال نظر