پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3553
-
الف
+

«از سرنوشت» در تقبیح دروغ و پنهانکاری است

به بهانه پخش «از سرنوشت» گفت‌وگویی اختصاصی با مجید واشقانی بازیگر این سریال داشته‌ایم.

مجید واشقانی را اغلب با سریال های پلیسی و معمایی به یاد می آوریم. واشقانی با سریال «مسیر انحرافی» در سال ۱۳۹۰ چهره‌اش شناخته شد و بعد در مجموعه‌های مختلف «زیر هشت»، «هوش سیاه»، «ماتادور» در نقش‌های پلیسی به شهرت رسید. او در سریال «از سرنوشت» در نقش منصور افشار یکی از متفاوت ترین نقش های خود را بازی کرد. با او درباره این نقش گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه صحبت‌های وی را می‌خوانید.

یکی از نقش های اصلی و محوری سریال «از سرنوشت» شخصیت "منصور افشار" با بازی شماست که حضور پررنگی در قصه دارد. ابتدا کمی درباره این نقش و کارکتر بگویید.

همانطوری که اشاره کردید شخصیت منصور افشار در این قصه هم مهم است و هم با اهمیت. شخصیتی که در تمان فصول این سریال حضور دارد و این برای من یک امتیاز برای بازی در این نقش بود. در واقع حجم نقش به من بازیگر این امکان را می دهد که چالش بیشتری با آن داشته باشم و با انگیزه و توان بیشتری آن را بازی کنم. از طرف دیگر این نقش یعنی آقای افشار از لحاظ سنی با خودم فرق داشت و در واقع بزرگتر از من بود و این خودش یک چالش جذاب برای ایفای این نقش برای من بود. یکی از ویژگی های مهم این نقش که اهمیت آن را در قصه مشخص می کند این است که قصه با او آغاز می شود و با او به پایان می رسد. منصور افشار به نظرم به واسطه خاکستری بودن قابل باور و ملموس است که یک جایی می توان با او همدل بود و یک جایی هم به مخالفت با او پرداخت. شخصیتی صفر و صدی نیست و خوب و بد را با هم دارد

خود قصه برای شما چقدر جذابیت داشت؟

خیلی زیاد. اتفاقا یکی از دلایل حضور من در این مجموعه فیلمنامه خوب آن بود و محمد مهدی سلطانی توانست قصه خوبی را طراحی کند با شخصیت پردازی های درست که این به بازیگر کمک می کند تا به درک دقیقی از نقش برسد و به درستی آن را بازی کند. به نظرم مهمترین ویژگی این فیلمنامه و کلا سریال «از سرنوشت» این است که قصه گو است و همین قصه گویی می تواند مخاطب را با خود همراه کند. قصه ای که فراز و نشیب های خوبی دارد که هم رویکردی سرنوشت گرایانه دارد و چالش های آدمها در زندگی به ویژه در نسبت با خانواده را به خوبی روایت می کند. در واقع «از سرنوشت» بیش از هر چیز به تقبیح دروغ می پردازد و بر این تاکید می کند که دروغ هیچگاه پنهان نمی ماند. ما در جایی دیگر هم گفتم دروغ مانند یک چک مدت‌دار است، اگر صد سال هم از آن بگذرد باز هم حقیقت فاش شده و قباحت دروغ برملا می‌شود.

به نظرتان این فصلی شدن و طولانی بودن قصه نمی تواند باعث خستگی بازیگر یا حتی مخاطب شود؟

اتفاقا بر عکس. من با سریال های کوتاه و مینی مال مخالفم و معتقدم که سریال‌ها باید حداقل 50-60 قسمتی باشند تا بتوان قصه ای جذاب و پرکشش و پر از اتفاق و فراز و نشیب را در آن به تصویر کشید. در حال حاضر استاندارد دنیا نیز به سمت ساخت و عرضه سریال‌های طولانی رفته است و با اقبال مخاطب هم همراه شده است. البته این به این معنا نیست که فقط به کمیت و قسمت های سریال اهمیت بدهیم یا معتقد باشیم سریال خوب لزوما سریال طولانی است اما خوب بودن یک سریال گاهی به زمان کافی آن نیاز دارد که تا قصه گویی به درستی اتفاق بیفتد و در واقع قصه در بستر زمان مناسب قوام پیدا کند اما ما اغلب سریال‌های کوتاه می‌سازیم و هم درباره آنها تبلیغات کافی انجام نمی شود که همین مسئله باعث دیده نشدن سریال‌های ما می‌شود.

منظورتان از تبلیغات کافی دقیقا چیست و چطور باید باشد؟

ببنید به نظرم وظیفه شبکه های تلویزیونی صرفا تولید یک سریال نیست بلکه تبلیغ سریال هم باید توسط تلویزیون صورت بگیرد و این تبلیغ باید به اندازه ای باشد که مخاطبان را پیش از شروع سریال با آن آشنا کند و فراتر از این آنها را کنجکاو کند که به تماشای آن بنشینند. در حالی که تلویزیون ما اغلب یک هفته قبل از شروع سریال چند تیزر درباره آن پخش می کند و خیلی ها بعد از پخش چند قسمت از سریال تازه متوجه می شوند که فلان سریال در حال نمایش است و به همین دلیل تلویزیون بخشی از مخاطبان خود را به این شکل از دست می دهند. به نظرم تبلیغ کافی و به موقع برای سریال ها از طریق تلویزیون و خود شبکه ها نگه داشت حرمت امامزاده به دست متولی است. به نظرم در این زمینه شبکه های مختلف باید به حمایت و پشتیبانی از هم بپردازند. به این معنا که تبلیغ هر سریال فقط به همان شبکه پخش کننده محدود نشود و شبکه های دیگر هم به تبلیغ آن بپردازد چون هر شبکه ای مخاطبان خاص خود را دارد که ممکن است از سریال های شبکه دیگر مطلع نباشد اما وقتی سریال شبکه ای دیگر را از طریق شبکه مورد علاقه می بینند نسبت به آن مطلع شده و چه بسا مشتاق یا کنجکاو به تماشا و پیگیری آن شوند. از این طریق سریال ها می توانند تعداد بیشتری از مخاطب را با خود همراه کنند.

سریال «از سرنوشت» دو کارگردان داشت. آیا این برای شما به عنوان بازیگر مشکل ایجاد نمی کند. از این حیث که باید به نظرات دو نفر را در نظر بگیرید؟ یا مثلا در خلق شخصیتی که بازی می کنید اختلال ایجاد نمی کند؟

به نظر من این یک کار جسورانه بود و آقایان خردمندان و علیرضا بذرافشان هر دو از کارگردان بسیار خوب و کاربلد به ویژه در نوع روایتگری داستان هستند. ضمن اینکه متن هم دارای قصه جذابی بود و خدا رو شکر یکدستی و انسجام قصه و شخصیت پردازی یا هدایت بازیگر در یک نقش با مشکلی مواجه نشد و همکاری خوبی بین ما اتفاق افتاد. ضمن اینکه باید به نقش موثر و هماهنگ کننده اکبر تحویلیان تهیه کننده این سریال را در همدلی بین عوامل اشاره کنم.

(مصاحبه کننده: سید رضا صائمی)

سریال «از سرنوشت» هر شب ساعت ۲۲:۰۰ روی آنتن آی‌فیلم می‌رود و تکرار آن نیز در ساعت ۶:۰۰ صبح و ۱۴:۰۰ روز بعد پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دانلود و مشاهده فصل اول سریال «از سرنوشت»

«از سرنوشت» به دنبال ایجاد امید اجتماعی است

از سرنوشت، راوی قربانیان رخدادهای تیره

«از سرنوشت» سریالی شبیه «بچه‌مهندس»

م ه / س م

نظر شما
ارسال نظر