شبکه آیفیلم در تابستان گذشته جزو یکی از پرمخاطبترین شبکههای تلویزیونی قرار گرفته است.
به گزارش آیفیلم به نقل از تسنیم، نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در آذرماه نشان می دهد که شبکه آی فیلم تابستان گذشته در رتبه چهارم پرمخاطب ترین شبکه های تلویزیون قرار گرفته است. این نظرسنجی همچنین می گوید مخاطبان شبکه آی فیلم تابستان ۹۹ در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته، 2،7درصد افزایش یافته اند و سریال «مختارنامه» که از این شبکه به روی آنتن رفته، چهارمین مجموعه نمایشی پربیننده تلویزیون در تابستان امسال بوده است. آی فیلم در حالی در میان ۱۶ شبکه مورد بررسی در نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در رتبه چهارم به لحاظ میزان مخاطب ایستاده است که این شبکه اصولاً به بازپخش سریال ها و فیلم های نمایش داده شده در سایر شبکه ها می پردازد و محتوای تولیدی اش در قالب فیلم و سریال تقریباً نزدیک به صفر است. بودجه و امکانات آی فیلم تنها امکان ساخت چند سریال را به شکل انحصاری در یک دهه ای که از آغاز به فعالیتش می گذرد، در اختیار مدیران و سیاست گذاران این شبکه قرار داده است و بقیه باکس های آی فیلم به بازپخش سریال ها و فیلم های گذشته اختصاص دارد. البته که آی فیلم با تولید برنامه های ترکیبی جذاب در حوزه های مختلف هنری و اجتماعی و مسابقات هیجان انگیز که بودجه کمتری را برای ساخت طلب می کنند، توانسته در حوزه تولید هم حرف های جدی برای گفتن داشته باشد. با این حال، ساخت سریال های اختصاصی در شبکه ای که رسالت و ماموریت اصلی نمایش فیلم و مجموعه نمایشی است، امتیاز و نقطه قوتی به شمار می رود که اداره کل تولیدات نمایشی معاونت برون مرزی تا به امروز به علت مضایق اعتباری، کمتر به آن دست یافته است، تا فرصت نخستین پخششان به آی فیلم داده شود.
واکاوی دوباره نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از این منظر و با لحاظ این موضوع، کار بزرگ آی فیلم را در جذب مخاطب و ایستادن در رتبه بالاتری نسبت به شبکه هایی که گروه فیلم و سریال دارند و اقدام به ساخت آثار نمایشی می کنند، متمایزتر و بااهمیت تر جلوه می دهد. پرسش قابل و لازم طرح این که؛ چگونه رسانه ای که فقط به بازپخش فیلم و سریال می پردازد و بودجهای به مراتب کمتری نسبت به بسیاری از شبکه های سیما دارد، توانسته تا این میزان در جذب مخاطب موفق باشد و بینندگان وفادار و پر و پا قرصی را با خود همراه ببیند؟
راز موفقیت آی فیلم در مرتبه اول به ارتباط و تعامل نزدیک با بینندگانش و اطلاع از نیازها و سلایق آنها بازمی گردد. شاید هیچ شبکه ای به اندازه آی فیلم با مخاطبانش در ارتباط نبوده و راه ها و کانال های مختلف و متنوعی را برای اظهار نظر، بیان دیدگاه ها، پیشنهادات و انتقادات مخاطبانش تدارک ندیده باشد. این نقطه نظرات نه تنها در معرض دید سایر بینندگان شبکه قرار می گیرد که به شکل واقعی و عینی در ارائه محتوا لحاظ می شود. مخاطب آی فیلم یقین دارد که نه تنها نقطه نظراتش دیده و خوانده می شود که در چیدمان جدول پخش جدید هم اعمال می شود.
بیشتر بخوانید:
اینستاگرام آیفیلم ۱۰۰هزارتایی شد
تلفیق هویت ایرانی و مدرن بودن در گرافیک جدید آیفیلم
آی فیلم همچنین بخشی از موفقیت هایش در جذب مخاطب را وامدار نکته سنجی و هوشمندی سیاست گذاران و مدیرانش در چینش سریال ها و فیلم ها در کنداکتور هفتگی شبکه است. رنگین کمانی از سریال های جذاب و ماندگار در ژانرهای مختلف در جدول پخش آی فیلم قرار می گیرد تا همه مخاطبان این شبکه با هر علاقه مندی و سلیقه ای، شاهد پخش آثار نمایشی محبوب خود باشند.
نگاه ویژه به نوستالژی و فراهم آوری بسترهای لازم برای خاطره بازی نیز از دیگر علل پربیننده بودن شبکه آی فیلم است. انسان ها بالفطره به گذشته و خاطرات خوش ایام پیشین علاقه دارند و آثار نمایشی هم سهم عمده ای از این خاطرات را به خود اختصاص می دهند. تماشای دوباره فیلم و سریالی که سال ها از پخش اولیه آن می گذرد و همچنان در خاطره ها مانده است، نه تنها برای مخاطبان قدیمی تلویزیون جالب و نوستالژیک به نظر می رسد که فرصتی جدید را فراهم می آورد تا نسل جدید بینندگان که به دلیل صغر سنی، دیدن این آثار را از دست داده اند مجالی بیابند برای نظاره سریال ها و فیلم های جذابی که در گذشته بر روی آنتن رفته است.
فرآیندی که امروزه در شبکه آی فیلم شاهدش هستیم، حداکثر بهره وری با حداقل بودجه و امکانات است. پربیراه نیست این ادعا که آی فیلم از جمله شبکه هایی است که مبحث اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را که سال هاست بر آن تاکید دارند در قالب واقعی در دستور کار و راس امورات خود قرار داده و این مهم را به شکل بالفعل و عملیاتی به اجرا درآورده است.
شبکه آی فیلم در یک دهه ای که از عمرش می گذرد نه تنها توانسته با طیف وسیعی از مخاطبان وطنی ارتباط بگیرد و یک تعامل حقیقی برقرار کند، بلکه با کانال های سهگانه اش بینندگان پرشماری از مردمان کشورهای همسایه، عربی و انگلیسی زبان را نیز جذب خود و آثار نمایشی جذاب ایرانی کرده است.
نویسنده: زهرا صلواتی
م ن/ط ه