پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5306
-
الف
+

گفتگوی اختصاصی با سیامک اطلسی

بازیگر نقش «حصین بن نمیر» در سریال «مختارنامه» با آی‌فیلم به گفتگو نشست.

زنده یاد «سیامک اطلسی» بازیگر نقش «حصین بن نمیر» در سریال فاخر «مختارنامه» در گفتگویی اختصاصی با آی‌فیلم درباره انتخابش برای ایفای این نقش سخن گفت. 

به گزارش آی فیلم، سیامک اطلسی در نزدیک به نیم قرنی که در فعالیت هنری اش در عرصه بازیگری و دوبله، در سریال‌ های زیادی به ایفای نقش پرداخته که عقیق، پدرسالار، هشت بهشت، پهلوانان ‌نمی میرند، فرار بزرگ، پدرخوانده، معمای شاه، شیخ بهایی و البته مختارنامه از جمله شاخص ترینهایِ این مجموعه های نمایشی هستند. اطلسی در سریال مختارنامه به کارگردانی داوود میرباقری نقش «حصین بن نمیر» فرمانده سپاه شام را بازی کرد. فرماندهی که البته فیلسوف هم بود و اهل مراودات کلامی است. اطلسی علاقه اش به حضور و نقش‌ آفرینی در سریال ‌های تاریخی و مذهبی را با ماندگاری این آثار مرتبط می ‌دانست و می‌ گفت که نقش حصین بن نمیر را بسیار دوست داشته است، به خصوص بُعد فلسفی شخصیت او را. به گفته اطلسی، حصین بن نمیر از جمله شخصیت‌ های سریال مختارنامه است که درباره او، سرنوشتش و حتی نحوه مرگش در اسناد و کتب تاریخی آمده و قابل استناد است. او حضور داوود میرباقری را از جمله دلایل اصلی موفقیت مختارنامه عنوان کرد و فیلمنامه خوب، دیالوگ های وزین، شخصیت پردازی مناسب و بازیگران حرفه‌ ای را از دیگر علت‌ های جذابیت این سریال ذکر کرد. 

 گفت و گویی داشته ایم با زنده یاد سیامک اطلسی، بازیگر نقش حصین بن نمیر در این سریال که در ادامه می‌آید.

_ بازی در سریال ‌هایی همچون شیخ بهایی، معمای شاه، هشت بهشت، پهلوانان نمی میرند و البته مختارنامه نشان می ‌دهد که به بازی در آثار تاریخی و مذهبی علاقه دارید. این دلبستگی از کجا می‌ آید؟

شاید همه چیز به ماندگار بودن این آثار بازگردد. همین سریال مختارنامه را مثال می زنم. سال هاست که بازپخش می ‌شود و همچنان بیننده خودش را دارد. ضمن اینکه با بازی در این سریال برهه ای از تاریخ اسلام را به تصویر می ‌کشی و به مخاطب عرضه می‌ کنی. نقش های تاریخی از آنجا که ما به ازای بیرونی دارند در نوع خودشان جذاب هستند. بیننده این آثار در پس زمینه ذهنش شناخت مختصری از شخصیت دارد و همین، کار را برای بازیگر به لحاظی آسان و از جهتی سخت می‌ کند.

_ آیا حصین بن نمیر که در مختارنامه ایفاگر نقشش بودید، وجود تاریخی دارد و از او در کتاب و اقوال تاریخی زیاد اسم برده شده است؟

 بله حصین بن نمیر یکی از فرماندهان سپاه شام بوده که در حمله به مدینه و مکه شرکت داشته است. خودم به شخصه این نقش را خیلی دوست داشتم.

_ از ابتدا قرار بود همین نقش را در مختارنامه بازی کنید؟

 بله، آقای میرباقری هم تاکید داشت که از ابتدا مرا برای ایفای این نقش در ذهن داشته است.

_ حصین بن نمیر فقط یک فرمانده و مرد جنگی نیست، بلکه در سکانس هایی از جمله دیدار با عبدالله بن زبیر می ‌بینیم که فلسفه می ‌بافد و ادله و برهان خودش را دارد. چنین ویژگی ای از او در تاریخ هم آمده است یا میرباقری چنین خصیصه ای برایش در نظر گرفت؟

 اتفاقاً یکی از جذابیت های نقش حصین بن نمیر برای من همین اهل فلسفه بودن او بود. خودم که پیش از شروع بازی به کتاب‌ های تاریخی مراجعه کردم چیز زیادی دستگیرم نشد اما آقای میرباقری اعتقاد داشت که او با یزید مراوده نزدیکی داشته و تحت تاثیر شخصیت یزید که به فلسفه علاقه مند بوده، اهل فلسفه بافی شده است. به نظرم همین دیالوگ های فیلسوفانه حصین بن نمیر نقش را به‌ شدت جذاب کرده بود. می بینید که حتی عبدالله بن زبیر هم در برابر بعضی از فلسفه بافی های او کم می آورد.

_ چه مدت درگیر بازی در سریال مختار بودید؟

 کمتر از یک سال.

_ بخش عمده‌ ای از سکانس های حضور شما در مختارنامه مربوط به صحنه های جنگ است. بازی در این سکانس ها و البته سختی ‌هایش چگونه تجربه ‌ای بود؟

 بازی در آثار تاریخی علاوه بر مشکلاتی مثل دوری از خانواده، سختی هایی مثل بازی در سکانس های شلوغ جنگی را هم دارد. بیشتر سکانس های جنگ در شاهرود ضبط شد. این را هم بگویم که سکانس کشته شدن حصین بن نمیر به واقعیات تاریخی نزدیک است و او واقعاً به دست پیرمردی نابینا کشته شده.

_ آقای اطلسی مدتی است که به نسبت گذشته کم کار شده اید. چرا؟

 خودم انگیزه بازی را دارم اما پیشنهاداتی که می رسد خیلی باکیفیت نیست. ترجیح می‌دهم کم کار کنم اما ایفاگر نقش ‌های خوب باشم.

_ تعریف تان از یک نقش خوب و مناسب چیست؟

 نقشی که دیده شود و به دل مخاطب بنشیند. از سوی دیگر، خودم را هم به چالش بکشد و برای ایفای آن تلاش کنم.

_ به عنوان یک بازیگر پیشکسوت، دلایل جذابیت و ماندگاری سریال مختارنامه را در چه می‌ بینید؟

فکر می کنم نباید نقش آقای میرباقری را نادیده گرفت. خیلی اهمیت داشت که ایشان بالای سر کار بودند. سریال مختارنامه فیلمنامه خیلی خوب و جذابی داشت. دیالوگ ها هم وزین و فوق العاده بودند. همه اصول فنی به خوبی رعایت و انتخاب بازیگران و شخصیت پردازی ها هم به شکل درستی انجام شده بود. همه این فاکتورها دست به دست هم دادند تا سریال مختارنامه ماندگار و جذاب شود.

_ مخاطب شبکه آی فیلم هستید؟

بعضی وقت ها که فرصت داشته باشم سریال ها را تماشا کنم. آی فیلم سریال های خوبی نشان می دهد و یاد گذشته را زنده می کند.

 

مصاحبه کننده: زهرا صلواتی

بیشتر بخوانید و ببینید:

زیباترین دیالوگ فرمانده لشکر یزید

جذاب ترین سکانس سریال پدرسالار از نظر سیامک اطلسی

اطلسی به سلمان فارسی پیوست

ا ز/

نظر شما
ارسال نظر