تا ثریا همچون دیگر مجموعههای سیروس مقدم، سریالی پرطرفدار و چالش برانگیز است.
به گزارش آیفیلم، در خلاصه داستان این سریال آمده است: "ثریا" پانزده سال میشود شوهر خود را از دست داده و در بیمارستانی مشغول به پرستاری است. او با سرهنگ که یکی از بیمارها بوده است، آشنا میشود و پس از درمان او، پنهانی با یکدیگر ازدواج میکنند و دردسرهای جدید زندگی "ثریا" شروع میشود.
در مدت اولین پخش مجموعه تلویزیونی تا ثریا از تلویزیون، دیدگاههای موافق و مخالف زیادی درباره آن منتشر شد. یکی از ایرادهایی که به این سریال گرفته میشود، تلخ بودن آن است. برخی نیز علیرغم آنکه از سریال تمجید کردهاند از نحوه فیلمبرداری و زاویههای عجیب آن شکایت کردهاند. اما گروهی مطرح میکنند مسئله آنجاست که تا ثریا بیش از آنکه تلخ باشد، اضطرابآفرین است و اتفاقاً نحوه فیلمبرداری سریال نیز دقیقاً به همین علت چنین انتخاب شده است. سیروس مقدم نشان داده است که تمایل زیادی برای انتقال اضطراب و نگرانی به مخاطب خود دارد.
این نوع فیلمبرداری در کارهای قبلی مقدم نیز مسبوق به سابقه است؛ اغما، پیامک از دیار باقی، زیر هشت و حتی پایتخت، اما به نظر میرسد اوج آن در مجموعه تا ثریا باشد.
در همین راستا گفته میشود که شاید سیروس مقدم با همین ابزارها و ترفندها در ژانر وحشت موفقتر عمل کند، ژانری که اتفاقاً در سینما و تلویزیون ما مغفول مانده است.
یکی دیگر از سوژههایی که سیروس مقدم به شکل سؤالبرانگیزی به آن تمایل نشان میدهد، موضوع ازدواج مجدد، فاش شدن ازدواجهای پنهانی و عشقهای چندضلعی است. به جز "تا ثریا" این مضامین در برخی آثار دیگر او از جمله نرگس، اغما و پیامک از دیار باقی نیز مشهود است.
با این حال بازی بسیار سنجیده آزیتا حاجیان و تعلیقهای درونی داستان از نقاط قوت این سریال به حساب میآیند.
جبار آذین زاده منتقد پیشکسوت سینما با مروری اجمالی بر سریال تا ثریا، آن را به لحاظ ساختار، کارگردانی و بازیگری موفق ارزیابی کرده اما معتقد است ارتباط خارج از عرف و شرع زن زحمتکش و مذهبی که به عنوان قهرمان قصه مطرح است مضمون سریال را زیر سوال برده و به ارزشهای اخلاقی و اجتماعی و حتی شخصیت زن لطمه زده است.
گزیده ای از نظرات این منتقد در خصوص این سریال را بخوانید:
تا ثریا یک ملودرام اجتماعی در مذمت نزولخواری
او معتقد است سریال «تا ثریا» یک ملودرام اجتماعی است که مضمون محوری آن با استناد به حدیث ابتدای سریال در ارتباط با ربا است و پیام آن مطابق با حکم شرع و عرف جامعه، در مذمت نزولخواری است. اما برای این که این مضمون در ظرفی مناسب ریخته شود شخصیتی خلق شده که محور اساسی مجموعه تلویزیونی «تا ثریا» است؛ یعنی ثریا با بازی بسیار خوب آزیتا حاجیان؛ و بقیه افرادی که با ثریا در ارتباط هستند با قصههای خودشان به قصه زندگی ثریا پیوند میخورند.
مخاطب جوان وقتی میبیند ثریا که یک شخصیت مذهبی و زحمتکش است ارتباط نه چندان شرعی و اخلاقی دارد به خود حق میدهد که در عنفوان جوانی چنین کارهایی انجام دهد. این موضوع از بارزترین نکاتی است که «تاثریا» به عنوان بدآموزی به جامعه منتقل میکند.
بازیهای بسیار قوی
با این وجود مجموعه تا ثریا به لحاظ کارگردانی و بازیها قابل توجه است و به لحاظ ساختار میتوان به آن امتیاز مثبت داد. هم کارگردان در زمینه بازی گرفتن از بازیگران مهارت دارد و هم بازیگران باتجربه هستند بخصوص هومن سیدی که بازی درخشان و چشمگیری دارد. آزیتا حاجیان در نقش ثریا خیلی خوب جا افتاده و رنجهای زندگی چنین شخصیتی را به خوبی منعکس میکند. بازی مهران احمدی در نقش رضا خیلی باورپذیر است. لیندا کیانی با اینکه شخصیتی متفاوت را بازی میکند درک خوبی از نقش داشته و به خوبی شخصیت را ارائه کرده است. حتی الناز حبیبی که به نسبت تجربه کمتری دارد به خوبی ایفای نقش میکند.
بیشتر بخوانید:
ب س