پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5643
-
الف
+

"فتحعلی اویسی" از«قدغن» تا «دست بالای دست»

"فتحعلی اویسی" از جمله بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان است.

"فتحعلی اویسی" از جمله بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان است.

به گزارش آی‌فیلم، "فتحعلی اویسی" (زاده ۲۱ دی ۱۳۲۴ در قم) کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون ایرانی است. "اویسی" فارغ التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس آمریکا در سال ١٣۵٣ است. فعالیت سینمایی فتحعلی اویسی با بازی در فیلم «قدغن» "علیرضا داودنژاد" در سال ١٣۵٧ آغاز شد.

پس از اتمام تحصیل به عضویت سیمای جمهوری اسلامی درآمد و در دهه شصت در فیلم‌های بسیاری بازی کرد چند فیلم ناموفق هم کارگردانی کرد.

"فتحعلی اویسی" در اوایل دهه هفتاد دوباره به کارگردانی روی آورد و سومین فیلم بلندش «مریم و میتیل» فیلم موفقی از آب درآمد. اما در چهارمین فیلمش «سربلند» به هیچ وجه موفق نبود. "اویسی" در نیمه دوم دهه هفتاد در تلویزیون فعال بود و بازی‌های زیبایی هم از خود به نمایش گذاشت.

در سینما هم بازی ماندگار او در فیلم‌های «ناخدا خورشید» "ناصر تقوایی"، ۱۳۶۵، «سرب» "مسعود کیمیایی"، ۱۳۶۷، «هی جو» "منوچهر عسگری نسب، ۱۳۶۷"، «بانو» "داریوش مهرجویی"، ۱۳۷۰، «جهان پهلوان تختی» "بهروز افخمی"، ۱۳۷۶ و فیلم «مومیایی۳» "محمدرضا هنرمند"، ۱۳۷۸ در یادها مانده است.

در تلویزیون هم نقش آفرینی او در یک قسمت از مجموعه «تهران ۱۱» و مجموعه «چمدان‌های بسته» تحسین همه را برانگیخت و اوج هنرنمایی و موفقیت فتحعلی اویسی، ‌بازی در مجموعه تلویزیونی «بدون شرح» بود.

اویسی به جز حضور در «کمربندها را ببندیم» و «بدون شرح» در سریال‌هایی چون «دارا و ندار»، «دست بالای دست» و «زیر زمین» و ... به ایفای نقش پرداخته است. 

بیشتر بخوانید

تیتراژ «کمربندهای را ببندیم» با صدای فتحعلی اویسی

طنزی به نام ضعف مدیریت

برای تماشای آی‌فیلم،«کمربندها را ببندیم»

م ن / س م

نظر شما
ارسال نظر