پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3789
-
الف
+

گفتنی های سوده ازقندی از «در میان خاکستر»

سوده ازقندی بازیگر سریال « در میان خاکستر» درباره این سریال به گفت و گو پرداخت.

سوده ازقندی بازیگر سریال « در میان خاکستر» درباره این سریال به گفت و گو پرداخت. 
به گزارش آی‌فیلم به نقل از خبرگزاری تسنیم، در میان خاکستر" از 8 اسفندماه پخش آن آغاز شد. سریالی که براساس واقعیت نوشته شده به وقایعی که در سالهای 1357 تا 1359 در خرمشهر اتفاق افتاده است. این سریال زندگی شهید مهدی آلبوغبیش اولین منتخب شورای شهر خرمشهر را روایت می‌کند. مبارزانی که در مقاومت 34 روزه خرمشهر در برابر متجاوزان بعثی ایستادگی کردند.

سریال "در میان خاکستر" در 16 قسمت در مؤسسه روایت فتح تهیه شده و این سریال تصویربرداری‌اش را در مهرماه 1395 آغاز و در دی‌ماه همان سال به پایان رسید؛ لوکیشن این مجموعه تلویزیونی در خرمشهر، تهران و آبادان بود. ارسطو خوش رزم، حمیدرضا محمدی، سوده ازقندی، ژاله کاظمی، ایمان سلگی، مرتضی حسنلو، فاطمه عریضی، مسعود کشاورز، مسعود رحیم‌پور، امیرعلی مجلسی، محمدامیر زارع، شاهین نواصری، بدرالسادات برنجانی، مرتضی موفق، سپیده علی‌محمدی، حسین پوریده، رامین قربانی، مجتبی کاتوزیان و مجتبی فلاحی در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.
به سراغ مهدی همایونفر تهیه‌کننده و سوده ازقندی ایفاگر نقش خدیجه همسر شهید مهدی آلبوغبیش رفتیم و با آنها هم‌کلام شدیم که مشروح آن را در ادامه بخوانید:
سوده ازقندی ایفاگر نقش خدیجه، همسر شهید مهدی آلبوغبیش است در سریال "در میان خاکستر". نقش‌آفرینی ازقندی را پیش از این در فیلم "ایستاده در غبار" و در قالب شخصیت مریم کاتبی به یاد داریم. او اعتقاد دارد که شهدای بسیاری را داریم که در عین گمنامی، زندگی جالبی داشته‌اند که مناسب ساخت آثار نمایشی است.
زقندی از کاراکتر خدیجه به عنوان زنی مستقل و قوی یاد می‌کند که البته در برابر همسرش وجوهی زنانه دارد. این بازیگر تأکید دارد که همچنان خدیجه همراه او است و همچنان خود را در سکانس‌های سریال می‌بیند. ازقندی تصریح می‌کند که تمام تلاش خود را به خرج داده تا نقش همسر شهیدی را به شکل واقعی و به دور از کلیشه‌های مرسوم بازی کند. او پاره شدن رباط صلیبی پای چپش را شاهدی بر این مدعا می‌داند. این بازیگر، نقش خدیجه را چالشی برای خود می‌داند و از بابت نقش‌آفرینی در قالب این همسر شهید اظهار خرسندی می‌کند.


- شما در سریال "در میان خاکستر" ایفاگر نقش خدیجه همسر شهید مهدی آلبوغبیشید. چگونه شد که به عنوان بازیگر این نقش انتخاب شدید؟

من پیش از این سریال، کارهای مناسبتی بازی کرده بودم، از جمله فیلم "ایستاده در غبار". یکی از دوستانی که از قبل مرا می‌شناختند معرفی‌ام کردند. رفتم تست دادم و برای نقش همسر شهید آلبوغبیش انتخاب شدم. برایم توضیح دادند که این کاراکتر ما به ازای واقعی دارد. بخشی از فیلمنامه را خواندم و خوشم آمد. در همین حال، برایشان اهمیت داشت که به لهجه جنوبی مسلط باشم، اما من قبلاً چنین تجربه‌ای را نداشتم. قرار شد یک مربی برای آموزش لهجه جنوبی داشته باشیم که این اتفاق هم افتاد.
خودتان قبل از بازی در این سریال، شناختی از شهید آلبوغبیش داشتید؟

نه متاسفانه شناختی نداشتم. وقتی فیلمنامه را به دستم دادند شروع کردم به خواندن و در حین خواندن گریه‌ام گرفت. گذشت و فداکاری همسر شهید خیلی برایم جالب بود. شهدای زیادی را داریم که چندان شناخته شده نیستند اما زندگی بسیار جالب و آموزنده‌ای دارند.

- با همسر شهید هم ملاقات و دیداری داشتید؟

نه همه اطلاعات درباره شخصیت‌ها توسط تیم پژوهش سریال به ما منتقل می‌شد. زمان محدودی داشتیم و شرایط تولید سخت بود. دیگر مجالی برای آشنایی از نزدیک با همسر شهید نمی‌داد.
کدام شاخصه اخلاقی خدیجه برای خودتان جذاب بود؟ او برخلاف برخی از زنان شهید که پیش از این در آثار نمایشی دیده بودیم در حاشیه قرار ندارد و نقش مؤثری را در قصه ایفا می‌کند.

خدیجه زنی به شدت مستقل است و کمتر وابستگی به خانواده‌اش دارد. این استقلال به او وجه راهبری می‌دهد اما در مقابل شهید آلبوغبیش که قرار می‌گیرد، جنبه‌های زنانه‌اش بروز می‌کند. مخاطب غافلگیر می‌شود که این همان زن مستقل و راهبری است که قبلاً دیده است. شخصیت خدیجه تک‌بعدی نبود. هرچه سریال جلوتر برود با وجوه بیشتری از شخصیت او آشنا می‌شویم، تا جایی که خودش در میدان نبرد حاضر و دست به اسلحه می‌شود. زنان در دوران جنگ تحمیلی بیشتر در پشت جبهه بوده‌اند و نقش پشتیبان را داشته‌اند اما خدیجه در جایگاه یک زن، رویکردی مردانه دارد و خودش را در بطن ماجرا قرار می‌دهد.


- چقدر با خدیجه همذات‌پنداری داشتید؟

خیلی، همین الان هم همراهم است (گریه می‌کند). یادم است بعد از بازی در یکی از سکانس‌های پایانی سریال مربوط به وداع شهید آلبوغبیش با همسرش، شب که به خانه آمدم تا صبح بیدار ماندم و فکر می‌کردم هنوز در آن شرایطم. تا پیش از سریال "در میان خاکستر"، تجربه چنین نقش احساسی و بلندی را نداشتم و واقعاً حال بعضی از بازیگران را درک کردم که در نقش فرو می‌روند.

- شما در این سریال با لهجه جنوبی صحبت می‌کنید؛ چگونه به این لهجه رسیدید؟
یکی از چالش‌های دنیای بازیگری برای من، تجربه چیزهای جدید است که قبلاً امتحان نکرده‌ام. الان هم اگر کاراکتری با لهجه کردی پیشنهاد شود می‌پذیرم. البته از آنجا که خودم اهل شیرازم تا حدودی با لهجه جنوبی آشنا بودم. به هر حال این نوع چالش‌ها را دوست دارم.


- به عنوان بازیگر چقدر ملاحظه داشتید که نقش همسر شهید را به شکل واقعی و به دور از کلیشه‌های مرسوم بازی کنید.
خیلی برایم مهم بود آنچه را که از خصیصه‌های رفتاری و اخلاقی خدیجه شنیده بودم در کاراکتر پیاده کنم و در عین حال، از خودم هم چیزهایی را به نقش اضافه کنم. همه تلاشم را به خرج دادم که خدیجه واقعی باشم و از کلیشه‌ها پرهیز کنم. سعی کردم خودم را جای خدیجه و در شرایط او بگذارم.

- خاطره جالبی از بازی در سریال "در میان خاکستر" دارید؟
سریال "در میان خاکستر" پروژه سنگین و فشرده‌ای بود. از آنجایی که خودم هنوز مجردم سکانس ازدواج خدیجه برایم جالب بود. در آبادان و در سکانس‌های پایانی، هوا خیلی سرد بود و من و چند بازیگر دیگر باید مسافت زیادی را در نخلستان‌های اروند می‌دویدیم، آن هم با اسلحه‌هایی که در دست داشتیم. زمین پُر از گل و لای بود و من به شدت زمین خوردم و فریادم به هوا رفت. رباط صلیبی پای چپم پاره شده بود، البته گروه فکر می‌کردند بخشی از بازی‌ام است و ادامه دادند تا بالأخره متوجه شدند که پایم به مشکل برخورده است. تهران که برگشتیم دکترها گفتند رباط صلیبی پای چپم پاره شده است.


- خودتان مخاطب در میان خاکستر بودید؟ نظرتان درباره سریال چیست؟
بله به همراه خانواده می‌بینیم. همیشه آرزو داشتم که نقش زنی جنوبی را بازی کنم. مادرم وقتی فهمید قرار است در این سریال بازی کنم خیلی ذوق می‌کرد و خوشحال بود. متأسفانه عمرش کفاف نداد و نتوانست بازی مرا در سریال ببیند. اقوام و فامیل هم گاهی پیام می‌دهند که داریم سریالت را می‌بینیم.


- نظرتان درباره پخش سریال از شبکه آی‌فیلم چیست؟
3 سال میان تولید و پخش سریال فاصله افتاده است اما وقتی شنیدم که قرار است از شبکه آی فیلم پخش شود واقعاً خوشحال شدم. آی‌فیلم یکی از شبکه‌های منتخب خود من است؛ سریال‌های جذاب قدیمی را نشان می‌دهد و شبکه پرمخاطب و بی‌حاشیه‌ای است.

نظر شما
ارسال نظر