«بدون تاریخ، بدون امضا» پس از درخشش در 74امین جشنواره فیلم ونیز توجه و تمجید رسانههای بینالمللی را برانگیخت.
به گزارش آیفیلم، دومین ساخته سینمایی وحید جلیلوند که عنوان برترین کارگردان جشنواره فجر را برای او به ارمغان آورد، بار دیگر موجب مطرح شدن سینمای ایران در عرصه بینالمللی شد.
سایت خبری مطرح هالیوود ریپورتر در گزارش خود از جشنواره فیلم ونیز و درباره فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» نوشت: سینمای ایران همچنان در فستیوالهای جهانی مخاطبان گستردهای را به خود اختصاص میدهد و فیلم دوم وحید جلیلوند، «بدون تاریخ، بدون امضا» بر همین منوال بسیار مورد تمجید قرار گرفت و افقهای ونیز را به تعظیم درآورد.
این سایت جلیلوند را با فرهادی مقایسه کرد و در ادامه نوشت: به رسم فیلم «جدایی» اصغر فرهادی، داستان این فیلم نیز بر اساس تضاد طبقاتی غنی و فقیر شکل میگیرد. این اثر، با فیلمبرداری عالی و بازیهای فوقالعاده تصویری از سینمای ایران برای تماشاگر غربی میسازد که همواره همراه است با زوایای پیچیده پیرنگ که ریشه در فرهنگ بومی دارد.
این سایت در نهایت فیلم جلیلوند را یک لذت بصری توصیف کرد که با ظرافت تمام و با نماهایی غالباً سیاه و سفید فیلمبرداری شده که با رگههایی از رنگهای مختلف برجسته شدهاند. نقش طراحی صحنه و لباس محسن نصراللهی در شخصیتپردازی و رمزگشایی از اثر بسیار کلیدی است و موسیقی بینقص پیمان یزدانیان آن را تکمیل میکند.
سایت معتبر ورایتی درباره فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» نوشت: یک درام بسیار خوشساخت، با بازیهای فوقالعاده و بینظیر که به غیر از چند حفره کوچک در پیرنگش هیچ نقصی ندارد.
سایت ورایتی در مقایسه دو فیلم جلیلوند نوشت: این فیلم در مقایسه با «چهارشنبه 19 اردیبهشت» ساختار منسجمتری دارد. فیلم مساله گناه و مسئولیت را در جامعهای که مدام بر لبه حکم قانون حرکت میکند، میکاود.
ورایتی درباره بازی محمدزاده در این فیلم نوشت: اجرای بیمحابای نوید محمدزاده، که مرزهای بازیگری را برنمیتابد، ستون احساسی فیلم را محکم میکند.
فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضا» در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای وحید جلیلوند و بهترین بازیگر مرد برای نوید محمدزاده در بخش «افقهای نو» شد.
ب س / س م