نرگس آبیار در گفتوگو با آیفیلم: روزنامه گاردین هنگام جشنواره فیلم فجر نوشت، این فیلم زنانهترین فیلم دفاع مقدس است.
نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی «شیار143» در گفتوگو با آیفیلم درباره زنانه بودن این فیلم گفت: وقتی فیلم «شیار ۱۴۳» در جشنواره فجر نمایش داشت، روزنامه گاردین نوشت این فیلم زنانهترین فیلم دفاع مقدس است و در واقع یک نگاه زنانه در میان فیلمها کم بود و من سعی کردم آن را بسازم که شاید در سینمای ایران کم سابقه بوده و در ایران سینمای زنانه بسیار کم داریم که در «شیار ۱۴۳» این اتفاق میافتد و تفاوتاش با دیگر فیلمهای دفاع مقدسی زنانه بودن آن است.
کارگردان فیلم سینمایی «شیار143» درخصوص صحنه دیدار مادر شهید با تابوت پسرش گفت: صحنههایی که ما فلش بک داشتیم که "الفت" بچه را بغل کرده در ابتدای فیلمبرداری «شیار ۱۴۳» گرفته شده است و تنها جایی بود که گریه کردم، زیرا میدانستم کجا میخواهم آن را استفاده کنم. صحنه آخر را هم برای آخرین روز فیلمبرداری گذاشتیم زیرا خانم زارعی باید خودش را آماده میکرد و قبل از آن یک ماه کامل در ماه رمضان روزه گرفته بود و از لحاظ معنوی کاملا آماده بود و باید بگویم من در «شیار ۱۴۳» هق هق مردم را در سینما میشنیدیم و در این کار به سمت ویژگیهای ملودرام کمتر رفتهام، زیرا موضوع چنان تاثیرگذار است که بیننده خود دنبال میکند و صحنه واقعی مواجهه شهید و مادر خیلی درناک است و سعی کردم روایت شاعرانه از موضوع داشته باشم.
آبیار درباره نقشآفرینی بازیگران خاطرنشان کرد: بازیگران اصلی برای اینکه آداب و رفتار مردم کرمان را یاد بگیرند، بین مردم میرفتند، مثلا خانم زارعی یک هفته قبل از شروع فیلمبرداری به یکی از روستاهای کرمان رفت و از زنان چادر سر کردن مخصوص آن روستا و یا نان پختن را یاد گرفت.
ه خ / س م