احمدرضا درویش از «دوئل» به عنوان فیلمی یاد کرد که باعث ارتقاء کیفیت صدا در سالنهای سینمای ایران شده است.
کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» در خصوص مضمون فیلم خود در گفتوگو با آیفیلم گفت: جنگ به هر دلیلی که شکل میگیرد در مقابل زندگی قرار میگیرد و در فیلم دوئل علاوه بر مقاومت مساله اصلی غنائم جنگ است.در فیلم دوئل مساله ای وجود دارد و آن تشکیل مثلثی است که یک طرف آن کسانی هستند که جنگ را ایجاد کردهاند،در طرف دیگر کسانی هستند که مقاومت میکنند،عدهای دیگر هستند که در میان این معرکه به دنبال غنائم جنگی هستند و این مثلث در وطل فیلم مدام درحال درگیری هستند.
درویش درخصوص کار فیلمسازی گفت: کار سینما بسیار کار سخت و در عین حال کار لذت بخشی است.بالاخره یک ویژگی در فیلمسازی وجود دارد و آن این است که خیال را عینیت میبخشد.
وی در ادامه بیان کرد: فیلم "دوئل"، یک نمونه از آثار سینمای ایران است که با اراده جمعی ساخته شده است و اولین وظیفه کارگردان انتخاب همکاران است و وقتی همکاران درست انتخاب میشوند کارگردان نود درصد کار خود را به درستی انجام داده است.
درویش درباره تاثیر فیلم "دوئل" در سینماها گفت: خوشبختانه این فیلم توانست در بحث ارتقای کیفیت صدا در سالنهای سینما یک توجهای را جلب کند به گونهای که الان بعد از گذشت 15 سال از گذشت این فیلم سالن سینمایی وجود ندارد که با امکانات دالبی مجهز نشده باشد.
درویش درباره انتخاب بازیگر گفت: در عرصه انتخاب بازیگر اگر انتخابات به درستی صورت گرفته باشد،یعنی کارگردان توانسته باشد تجلی خیال خودش را در انتخاب صحیح بازیگر، به درستی صورت داده باشد فقط تلاش برای رسیدن درک بازیگر به درک کارگردان میماند و کارگردان به بازیگر کمک میکند.
وی در خصوص انتخاب بازیگران مشهور برای نقشهای کوتاه و انتخاب بازیگران غیر مشهور برای نقش اول گفت: خوشبختانه فضای کپی برداری در سینمای ما کمتر وجود دارد و اینکه یک بازیگر با تمام مشهوریت و حرفهای بودن خود حاضر بشود در کنار بازیگران گمنام بیاید و حضور افتخاری پیدا کند ناشی از سخاوتمندی سینمای ایران است و این روحیه بسیار ارزشمند است که ناشی از تاریخ و هویت ما است و بازیگران سینمای ایران این روحیه را دارند و این فضای مدرنیته خیلی نتوانسته این روحیه را سلب کند و باید این نوع روحیه در بین هنرمندان ذخیره بشود.
ه خ / س م