پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي

ایرانگردی

پایان شوکه کننده سریال افرا

نویسنده سریال افرا از غافلگیری و پایان شوکه کننده این سریال گفت.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از خبرگزاری فارس، این شب‌ها سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی  از تلویزیون پخش می‌شود. سریالی که بیش از هر موضوعی به ماجرای محیط‌بان و شکارچیان می پردازد و با قرار دادن شغل های مهم برای شخصیت های قصه سعی دارد تا داستان های متفاوتی را برای مخاطب به تصویر بکشد.

با «فرزاد فرزانه» نویسنده سریال «افرا» که اولین تجربه سریال خود را پشت سر می گذارد، درباره استقبال مردم از سریال، پیش بینی هایشان، لزوم قصه گویی در شمال کشور و ... گفت و گو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

در این مدت چند سریال درباره محیط بان ها داشتیم اما هیچ کدام مخاطبان زیادی نداشتند.

بله حتی در سریال پایتخت هم به موضوع محیط بانی پرداخته شده بود و کاراکتر بهبود یک محیط بان بود که اتفاقا تیر هم خورده بود. همیشه معتقدم قرار نیست قصه ای را تعریف کنیم که مخاطب از آن پیامی را دریافت کند بلکه باید طوری این پیام را در قصه بگنجانیم که بیرون نزند و شعاری نباشد. به همین دلیل انتخاب جنگل های مه آلود شمال هم عامدانه و در راستای شکل گیری و تقویت درام کار بود و بر همین اساس، افرا باید در شمال و جغرافیای زیبا و چشمگیر آنجا تصویربرداری می شد.

با توجه به اینکه از دیدگاه مخاطب بیشتر داستان تا به اینجا پیش رفته است، این سوال پیش می آید که چه نکته ای باقی مانده که هنوز ۱۸ قسمت تا پایان سریال زمان لازم است؟ مگر اینکه شما بخواهید شوکی به مخاطب وارد کنید.

سوال جالبی است. کاری که ما در این سریال انجام دادیم برای مخاطب مقداری غیر منتظره بود، داستان عاشقانه بین دو جوان در ۱۰ قسمت اول پخش شد و یک دفعه در قسمت ۱۰ یکی از این شخصیت ها به قتل رسید که برای مردم جذاب بود که چرا شخصیت اصلی کشته شد؟! انگار اصلاً باورشان نمی شد! حتی هنوز هم خیلی ها پیام می دهند که لطفا پیمان را به قصه برگردانید! اما این شوک وجود داشت و برای ما ریسک بزرگی بود و به این هم آگاه بودیم و حواسمان بود که باید در ادامه نگارش، قصه جذابی را تعریف کنیم. 

 

ما هنوز کار اصلی مان با تماشاگر شروع نشده است و هنوز غافلگیری های زیادی تا پایان قسمت ۴۰ داریم و بدمان هم نمی آید که برای مخاطب این سوال پیش بیاید که اینها در ۱۸ قسمت باقی مانده دیگر می خواهند چه کار کنند؟ چون این غافلگیری را بیشتر می کند، اما باز هم می گویم مخاطب اگر پیگیر قصه باشد، در ادامه این سریال شوکه و غافلگیر خواهد شد.

روایت در سریال «افرا» و چرخش های داستانی در پیشرفت سریال مدام قضاوت تماشاگران را درباره کاراکترها تغییر می دهد و به چالش می کشد. نگاه شما به مضمون قضاوت در این سریال چیست؟

مخاطب ما سخت می تواند شخصیت های سریال را قضاوت کند. شخصیت هایی که در ابتدا به نظر مثبت می رسند و درادامه مخاطب دید منفی نسبت به آنها پیدا می کند و ما سعی کردیم در این قصه نشان دهیم که قضاوت کار سختی است. از ابتدا به همین موضوع خیلی فکر کرده بودیم. برای مثال قسمت های ابتدایی مسعود فردی بی منطق نشان داده شد اما به مرور و در قسمت دوشنبه شب گذشته، خلاف این نشان داده شد. جایی که به خواهرش گفت من درباره تو و پیمان تند رفتم. یعنی وقتی خود شخصیت به این نتیجه می رسد که اشتباه کرده است، به طور طبیعی مخاطب هم به این نتیجه می رسد و در تغییر موضعی آشکار، در قضاوتش تجدید نظر می کند.

بیشتر بخوانید:

جدول پخش شبکه آی فیلم

به طور معمول آثار نمایشی، قضاوت را برای مخاطب ساده می کنند؛ یعنی نوعی تقسیم بندی و مرز کشی میان شخصیت های منفی و مثبت و تقابل این دو برای مخاطب صورت می گیرد. ما در افرا سعی کردیم این تصورات را به هم بریزیم و با این تصورات و گمانه زنی ها بازی کنیم. یعنی اجازه دهیم که مخاطب از یک شخصیت متنفر شود و بعد جایی به او نشان دهیم که شاید این شخصیت حق داشت. برای مثال شخصیت عقیل که به نظر می رسد دارد سر خون برادرش معامله می کند، بعدا می بینیم که شاید اگر ما هم جای او بودیم، همین کار را می کردیم. در مورد سایر شخصیت ها نیز همین روند صدق می کند.

مهم ترین نقدی که به این سریال می شود، تلخ بودن آن است.

نقد درستی است، اما معتقدم که این تلخی در ذات قصه ما است و به لحاظ الزامات درام، نمی توانستیم شیرین روایتش کنیم. البته که معتقدم مقداری از این تلخی هم به خاطر آن است که مردم ما امروز دوران بدی را می گذرانند. یادم است پیشتر نمونه هایی هم داشته ایم که شاید از «افرا» تلخ تر هم بوده اند. اما با این وجود مردم سریال افرا را دنبال می کنند، چون حس می کنند قصه ای واقعی برایشان تعریف می کند و آنرا باور می کنند.

ه خ

این مطلب را به اشتراک بگذارید