ایرانگردی
مسعود ولدبیگی طراح چهرهپردازی سریال «مختارنامه» از تعداد دفعات گریم شدن بازیگر نقش «مختار» گفت.
به گزارش آیفیلم به نقل از ایسنا، طراح چهرهپردازی سریال مختارنامه كه به همراه یازده تن دیگر اجرای گریمها را بر عهده دارد، اعلام كرد: با بازیگر ایفا كننده نقش مختار (فریبرز عربنیا)به طور تقریبی نزدیك به 200 بار گریم شده است.
مسعود ولدبیگی با بیان این كه هر كدام از شخصیتهای سریال مختارنامه پس از چند بار گریم، به گریم نهایی رسیدهاند، خاطرنشان كرد: شیوهی كار ما به این شكل است كه وقتی سناریو را مطالعه كردیم، در جلسهای با حضور كارگردان شركت كرده و نقطه نظرات او را دریافت میكنیم.
پس از طرح گریم میزنیم و طرحها را به صورت تست پیاده میكنیم. در این مسیر گاه اتفاق افتاده كه بازیگری را بیش از 10 بار تست زدهایم اما به آن چه میخواستیم، نرسیدهایم.
طراح گریم سریال مختارنامه درباره لزوم حفظ راكوردهای بازیگران این سریال، اظهار كرد: تمام كارهایی كه روی صورت بازیگر انجام شده به شكل كارتكس ضبط میشود و در نهایت از هر بازیگر یك پرونده كامل داریم. در پروژههایی مانند مختارنامه، گاه ممكن است بازیگر برود و پس از 6 ماه بازگردد كه با استفاده از همان عكسها و بیوگرافی كه در پروندهاش موجود است، مجددا او را گریم میكنیم.
ولدبیگی در عین حال گفت: با بعضی از بازیگران از همان ابتدا شرط میشود كه نباید به چهرهشان دست بزنند.اگر نیازی به اصطلاح و كوتاه كردن ریش یا مو باشد هم باید به ما مراجعه كنند تا فرم اصلی دست نخورد.
وی به این پرسش كه آیا تا كنون اتفاقی نیفتاده كه برخی بازیگران از تعهد خود نسبت به حفظ راكورد عدول كنند، پاسخ مثبت داد و افزود: با موردهایی از این دست بسیار برخورد داشتهایم كه با آن برخورد كردهایم. در چنین شرایطی مجبوریم بازیگر را مشابه آن چه قبلا دیده شده، گریم كنیم.
گزارش تصویری: خلاصه قسمت هشتم مختارنامه
گزارش تصویری: خلاصه قسمت هفتم مختارنامه
گزارش تصویری: خلاصه قسمت ششم مختارنامه
گزارش تصویری: خلاصه قسمت پنجم مختارنامه
مسعود ولدبیگی در پاسخ به این پرسش كه آیا برای طراحی گریمهای سریال مختارنامه از اسناد و مدارك خاصی بهره جسته یا گریمها تخیلی بودهاند؟ یادآور شد: ما برای این كار الگویی نداشتیم، روایتهای این دوران سینه به سینه و نسل به نسل انتقال یافته و ما عكسی در دست نداشتیم كه ملاك كار قرار دهیم. درچنین مواردی ذهن است كه كار میكند و طراح گریم پس از مشاوره با كارگردان طرح خود را پیاده میكند.
وی ادامه داد: برای طراحی گریمها در سریال مختارنامه، بازیگران را به دو دسته اشقیا و اولیا تقسیمبندی كردیم و سعی كردیم این تقسیمبندی در گریمها نیز لحاظ شود. در چنین شرایطی بیننده به مجردی كه به شخصیت اشقیا یا اولیا برخورد میكند، به سرعت متوجه این موضوع خواهد شد.
به گفته این طرح چهرهپرداز، با تقسیمبندی گریمها در سریال مختارنامه، شخصیتهای مثبت شبیه به هم و شخصیتهای منفی نیز شبیه به هم شدهاند.
مسعود ولدبیگی در عین حال بر تفاوت گریمها در سریال مختارنامه تاكید كرد و گفت: برای این كه شخصیتها همگی شبیه به هم نشوند، در طراحی اولیه تلاش شده كه چهرهها یكسان نباشند و در نتیجه تفاوتهایی بین چهرهها دیده میشود. معمولا در گذشته در پروژههایی مانند مختارنامه، ظاهرا افراد یكنواخت بودند، اما من تلاش كردم بیننده را با چهرههایی مشابه خسته نكنم و او را با چهرههایی رو به كنم كه برایش تازگی داشته باشد و این اتفاق در عین حالی رخ داده كه ریشه چهرهپردازی همه شخصیتهای منفی یكی است و شخصیتهای مثبت نیز دارای وجوه اشتراكی هستند.
طراح چهرهپردازی سریال مختارنامه درباره ترفندهایی كه وی برای پرهیز از تداعی كردن نقش قبلی بازیگر به كار گرفته است اظهار كرد: باید از عملكرد و گذشته بازیگر آگاه باشیم و ترفندهایی را در گریم به كار بگیریم كه نقش قبلی وی را تداعی نكند. ما تمام تلاشمان را میكنیم كه المانهای قبلی را در طراحی گریم بازیگران مختارنامه كنار بگذاریم. گاه اتفاق میافتد كه 10 بار بازیگر را تست میزنیم تا به آن چه میخواهیم نزدیك شویم.
مسعود ولدبیگی درباره تغییراتی كه بر اثر گذشت زمان برای چهره هر بازیگر اتفاق میافتد و اعمال آن در گریم شخصیتهای مختارنامه، گفت: سریال مختارنامه، 16 سال را به تصویر میكشد كه به لحاظ زمانی مدت چندان طولانی نیست. آقای میرباقری تاكید داشتهاند كه این 16 سال صرفا روی چهرهی مختار تاثیربگذارد. این شخصیت به دلیل درگیریهای كه داشته به یكباره پیر و شكسته میشود. اما چهره اطرافیان وی در طول این 16 سال چندان تغییر نمیكند.
وی درباره تغییر یكباره گریم شخصیتها كه در برخی سریالها اتفاق میافتد، اظهار كرد: این اتفاق به طور حرفهیی بستگی به خود قصه و سناریو دارد و اگر چنین اتفاقی بیهیچ پشتوانهی رخ دهد، ضعف خود مجری است.
ولدبیگی در پایان عمدهترین ضعفها حوزه چهرهپردازی را به كمبود بودجه مربوط دانست و افزود: با داستانی رو به رو بودهایم كه در آن یك بازیگر 20 ساله باید سی سال پیرتر میشده است. چنین اتفاقی در گریم به متریال خاص نیاز دارد كه هزینهاش بالا است.
در چنین شرایطی دو راه بیشتر نداریم یا این كه تهیه كننده این متریال را فراهم كند و یا از جیب خودمان پول آن را بدهیم و از آن جا كه قیمت بالا است تهیهكننده زیر بار نمیرود واز چهرهپرداز میخواهد كه یك كاریش بكند. در چنین شرایطی است كه حاصل كار آن طور كه باید و شاید نمیشود و دیگران هم قضاوت میكنند كه كار از طراح گریم خوبی بهرهمند نبوده است.
جزئیات گریم حرمله در مختارنامه + ویدیو
گریه "حرمله" برای امام حسین(ع)
"حرمله" این بار نقش "شمر" را بازی میکند
سکانس بهیادماندنی هلاکت حرمله در «مختارنامه»
ه خ / ص گ