پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي

ایرانگردی

چرا همه سریال‌های سعید سلطانی پرمخاطب می‌شوند؟

با اتمام پخش فصل اول و دوم «ستایش» به کارگردانی سعید سلطانی، آی‌فیلم از امشب فصل سوم این سریال را به روی آنتن می‌برد.

به گزارش آی‌فیلم، سعید سلطانی کارگردان سه سری مجموعه ستایش را پیش از ساخت این اثر با مجموعه‌هایی چون «پس از باران»، «خانه‌ای در تاریکی»، «میعاد در سپیده‌دم» و «سال‌های برف و بنفشه» می‌شناسیم. مجموعه‌هایی تلویزیونی کـه ساختاری استاندارد و داستانی درست داشتند و تقریباً همه ی‌شان در پخش با موفقیت مواجه شدند ودر خاطر مخاطبان ماندند. سلطانی با موفقیت مجموعه بعدی‌اش ستایش نشان داد کـه:

در مخاطب‌شناسی دقیق بوده و کارگردانی اسـت کـه آسان میتواند نبض علاقه مخاطبان را در دست داشته باشد. چیزی کـه در پشت صحنه ستایش میبینیم، گواه این قضیه اسـت کـه سلطانی بـه لحاظ کاری هم کارگردانی ماهر و کاربلد اسـت و با ظرایف مجموعه‌سازی آشناست. همه یچیز آماده اسـت و صدای یا خدا و یا مولا گفتن‌های سلطانی کـه قبل از شروع هر برداشت تکرار میشود، نشان شروع ضبط اسـت.

در فاصله پایان بازی محمدی و قبل از شروع سکانس‌های مربوط بـه بازی نجومی، لازم اسـت زاویه دوربین‌ها عوض شود و برای تنوع در تصویر، بیمارستان از زاویه دیگری بـه نمایش دربیاید. دراین فاصله سلطانی بـه مـا رخصت مصاحبه می دهد. از این کارگردان شناخته شده در ابتدا در خصوص دلیل موفقیت مجموعه در سطح جامعه و میان مردم می‌پرسیم. او توضیح میدهد:

نه فقط «ستایش»، کـه هر مجموعه دیگری برای جذب مخاطب و دیده شدن بـه عواملی احتیاج دارد. یکی از اصلی‌ترین این عوامل، داستان اسـت. داستانی کـه پیرنگ خوبی داشته باشد، دارای شخصیت‌های جالب و رفتارهای نو بوده و مسائل روز جامعه را مطرح کند. این عوامل چنانچه در هر مجموعه‌ای موجود باشد، باعث میشود کـه بیننده اثر را با تأمل بیشتری دنبال کند و ستایش هم همین خصیصه بارز را داشته اسـت.

ستایش مجموعه‌ای اسـت کـه از همان ابتدا داستان محکم و درستی داشت. این از جمله ویژگی‌های مهمش بودو در جامعه هم مورد توجه واقع شد. کارگردان سال‌های برف و بنفشه با اشاره بـه محاسبه‌اش از موفقیت یا عدم موفقیت فصل سوم این‌طور میگوید: بـه عقیده خودم فصل سوم ستایش با دو فصل قبلی‌اش تفاوت دارد و ساختارش جدید اسـت.

شاید ادامه داستان آدم‌هایی باشد کـه در فصل‌های اول و دوم دیدیم، اما روابط میان این آدم‌ها نو اسـت و داستان را عمقی‌تر تعریف می کند. فصل سوم ستایش مجموعه‌ای اسـت کـه مطابق با زمانه خودش پیش رفته ودر عین حال برای خانواده هم ارزش و اهمیت قائل اسـت. سلطانی معتقد اسـت کـه فصل سوم ستایش میتواند نقطه خوبی برای پایان باشد؛ اما می‌افزاید: ادامه داشتن یا ادامه نداشتن داستان منوط بـه تصمیم نویسنده اسـت.

اما بـه عقیده مـن داستان بـه فرازهایی رسیده کـه سرانجام شخصیت‌هایش برای بیننده قابل قبول اسـت. شخصیت ستایش «با بازی نرگس محمدی» شخصیت اصلی و مثبت داستان اسـت؛ خیری کـه در مقابل او شری بـه نام فردوس «با بازی داریوش محترم» قرار گرفته و تضاد میان رفتارهای این دو شخصیت و دشمنی‌های پیدا و پنهانشان بـه جذابیت مجموعه می‌افزاید. سلطانی در خصوص این تقابل توضیح می دهد:

وجود شخصیت منفی، ضرورت داستان اسـت. نیکی و بدی و خیر و شر و اصلا تقابل میانشان داستان‌ساز اسـت. اما نکته بارز در خصوص ستایش این اسـت کـه حتی شخصیت آدم‌های بد قصه هم توجیه دارد و مـا همه ی را سیاه و سفید نمی بینیم. تصمیمات همه ی شخصیت‌ها، اگرچه گاهی تابع اخلاقیات نیست، اما بـه هرحال بـه اقتضای شرایطشان اسـت و این قضیه انها رابه واقعیت نزدیک میکند.

بیشتر ببینید و بخوانید:

به بهانه پخش «ستایش۳» از آی‌فیلم

گزارش تصویری ۱  از سریال «ستایش۳»

گزارش تصویری ۲ از سریال «ستایش۳»

گزارش تصویری ۲ از سریال «ستایش۳»

نماهنگ جدید «ستایش۳»

قصه "حمید" و "پری سیما" به کجا می‌رسد؟

«ستایش ۳» پر بیننده‌ترین سریال تلویزیون

انتقاد از گریم "نرگس محمدی" در «ستایش۳»

ب س/

این مطلب را به اشتراک بگذارید