ایرانگردی
در پی تعطیلی پیش آمده برای اجراهای موسیقی و تئاتر به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، وضعیت بلیتهای خریداری شده توسط مخاطبان از طریق سایتهای فروش اینترنتی، تشریح شد.
به گزارش آی فیلم، طبق اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، فعالیتهای هنری اعم از سینما، تئاتر و موسیقی از ۴ تا ۹ اسفند تعطیل شدند. این در حالی است که مخاطبان بسیاری از کنسرتهای موسیقی و همچنین اجراهای تئاتری در سایتهای مختلف فروش بلیت، اقدام به خرید بلیت کرده بودند و تعطیل شدن اجرا وضعیت را متفاوت کرد.
این امر باعث نگرانی مخاطبان در خصوص وضعیت مبالغ هزینه شده برای خرید بلیت خود شدند.
سایتهای مختلف در این شرایط تمهیداتی را در نظر گرفتند.
هزینه بلیتها را عودت میدهیم
محمدحسین توتونچیان مدیر سامانههای فروش ایران کنسرت و ایران نمایش درباره وضعیت هزینه بلیتهای خریداری شده توسط مخاطبان با توجه به یک هفته تعطیلی فعالیتهای هنری گفت: ما در زمینه کنسرت و تئاتر در سراسر کشور پشتیبانی و خدمات ارائه میدهیم و در شرایط پیش آمده رویه عودت وجه بلیت به مخاطبان را انتخاب کردیم. اصلی ترین دلیل این تصمیم که بلافاصله بعد از اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی فعالیتهای هنری اتخاذ شد، احترام به انتخاب مخاطبان است.
وی توضیح داد: یکی از راهها در شرایط پیش آمده این بود که به مخاطبان اعلام کنیم با بلیت خریداری شده میتوانند در هفته آینده به تماشای اثر انتخاب شده بنشینند ولی آنچه منطق به ما میگوید این است که شاید با یک هفته تعطیلی ویروس کرونا ریشهکن نشود و تعطیلی اعلام شده تمدید شود. از طرفی حتی اگر این اتفاق نیفتد و ممنوعیت و محدودیتها به این یک هفته ختم شود، مشخص نیست مخاطب دوست داشته باشد در مجامع عمومی حضور پیدا کند.
توتونچیان اظهار کرد: هزینه کارمزد عودت مبلغ بلیتها به تمام مخاطبان از شخص بنده کسر شد؛ حاضر بودم این اتفاق بیفتد اما خدشهای در اعتماد مخاطبان نسبت به انتخاب سامانه فروش بلیت ما ایجاد نشود. البته برخی از گروههای موسیقی و تئاتری با این روش مخالف بودند و دوست داشتند مخاطبان را مجاب کنیم تا با بلیتهای خریداری شده در فرصت دیگری به تماشای آثار بنشینند اما وقتی توضیحات مربوطه را به آنها ارائه دادیم و اینکه مخاطب با اطمینان و میل باطنی خود باید بلیت روزهای جدید را خریداری کند، اکثرشان پذیرفتند.
وی در پایان سخنان خود گفت: اگر محدودیتها برداشته شود، ما تسهیلاتی را برای گروههای هنری و مخاطبان البته با هزینه شخصی خودمان در نظر گرفته ایم و اطلاع رسانی و تبلیغات لازم برای از سرگیری اجراها را انجام میدهیم.
مخاطبان دو تا سه هفته صبوری داشته باشند
محمد عمروآبادی مدیر سامانه فروش بلیت تیوال نیز درباره وضعیت پیش آمده گفت: ما به فاصله یک روز بعد از اعلام رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاع رسانی عمومی کردیم تا مخاطبان بدانند که طی یک هفته تعیین شده نمیتوانند به سالنها مراجعه کنند. همچنین شیوه پشتیبانیمان را طراحی کردیم به این شکل که ۲ حالت برای عزیزان خریدار این هفته متصور هستیم؛ اول برای عزیزانی که جایگزینی برایشان مقدور نیست یعنی کنسرت یا تئاتری که دیگر قرار نیست اجرا شود، به صورت خودکار هزینه خرید بلیت به حسابشان عودت و با پیامک به آنها اطلاع داده میشود. دسته دوم آثاری هستند که شانس جایگزینی دارند و ما به عنوان یک گزینه، بلیتها را به روز معادل هفته بعد جابجا میکنیم اما اگر مایل نباشند و برایشان مقدور نباشد با ارائه درخواست، مبلغ خرید بلیت به حسابشان عودت داده میشود.
وی ادامه داد: سایت ما همیشه متعهد بوده و سریع و چابک بوده ولی با توجه به گستردگی وضعیت و خریدها، به مخاطبان و کاربران عزیزمان اطلاع دادیم که برای عودت مبلغ بلیتهای خریداری شده به حسابشان، بین ۲ تا ۳ هفته صبوری داشته باشند.
ب س/ ا ز