پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي

ایرانگردی

جشنواره ملی شعر عاشورایی

به گزارش آی‌فیلم به نقل از خبرگزاری مهر، ناصر اسحاقی شامگاه چهارشنبه در سوگواره ملی شعر عاشورایی «ماه منیر» عنوان کرد: جشنواره ملی شعر عاشورایی «ماه منیر» با ارسال ۳۰۰ اثر و در دو بخش ترکی و فارسی به میزبانی اردبیل به کار خود پایان داد.

وی افزود: با برگزاری سوگواره ملی شعر عاشورایی «ماه منیر»، در بخش آذری شعرهایی از قادر ایمانزاده ، محسن بهنژاد و میثم فتحی هر سه از استان اردبیل و در بخش فارسی نیز خدابخش صفا دل از نیشابور، علیرضا رجبعلیزاده از کاشان و معصومه سادات شاکری از نیشابور به عنوان آثار برتر انتخاب شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل ادامه داد: امیدواریم با فراهم شدن شرایط و کسب تجارب لازم، برگزاری چنین جشنواره‌های مهمی به صورت بین‌المللی در استان اردبیل برگزار شود.

اسحاقی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره با همت دفتر ادبیات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن‌های شعر و ادب، ادبا و فضلای آئینی و عاشورایی استان از ابتدای سال جاری کلید خورده و خوشبختانه با استقبال مناسبی نیز همراه شد.

وی با بیان اینکه جشنواره شعر «ماه منیر» با محوریت تبیین رشادت‌های حضرت ابوالفضل العباس (ع) برگزار شد؛ افزود: تمام وقایع حماسه عاشورا در راستای شناساندن جایگاه رفیع امامت و تبیین صحیح آموزه‌های اخلاقی و دینی بود و در این میان سردار بزرگ عاشورا حضرت ابوالفضل (ع) به این مهم معنا، مفهوم و جلوه‌ای دیگر بخشید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه تمامی فداکاری‌های ایشان معادل وفای به عهد بود، افزود: برگزاری چنین مراسمی میثاق مجددی با تمام شعرای آئینی و عاشقان حضرت عباس (ع) است.

جایگاه والای شعرهای حماسی در تفکر اسلامی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل نیز در این جشنواره عنوان کرد: عاشورا واقعه بزرگی بوده که تمامی جنبه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بشریت را تحت الشعاع خود قرار داده است و در این میان بهترین ابزار برای انتقال فرهنگ به نسل‌های آینده زبان هنر و شعر عنوان گردد.

ندایی ادامه داد: شعرهای حماسی جایگاه والایی در بین مسلمانان سراسر جهان برخوردار بوده و در بعد از جنگ‌های اسلام نیز مسلمانان با توسل به همین شعرها و زمزمه کردن آن برای دفاع از ارزش‌های اسلامی وارد میدان نبرد می‌شدند.

به گفته وی پایداری حکومت اسلامی منوط به حفظ و اعتلای ارزش‌های دینی بوده و در این خصوص شاعران وظیفه بسیار سنگینی را عهده‌دار هستند.

ص.گ / ا.ا

این مطلب را به اشتراک بگذارید