پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي

ایرانگردی

نقد «ما همه با هم هستیم» در هفت

به گزارش آی‌فیلم به نقل از روابط عمومی برنامه، میز نقد برنامه سینمایی «هفت» جمعه ۲۴ خرداد در حالی به نقد و بررسی این ساخته کمال تبریزی اختصاص پیدا کرد که مسعود فراستی در آغاز بحث توضیح داد هرچه عوامل برنامه تلاش کرده‌اند منتقدی را برای دفاع از فیلم پیدا کنند ناکام مانده‌اند و حتی مشورت با تهیه‌کننده «ما همه با هم هستیم» هم نتوانسته در امر یافتن یک صاحب‌نظر مدافع فیلم، راهگشا باشد.

فراستی بعد از اشاره به این نکته و قبل از آغاز نقد فیلم، گریزی به بحث ورود پول‌های کثیف به چرخه تولید سینما، تئاتر، موسیقی و دیگر عرصه‌های هنری زد و تأکید کرد: عرصه هنر و فرهنگ، عرصه پولشویی و دلقک‌بازی نیست. این کارها یعنی اصلاً هنر را نمی‌شناسید. هیچ اثر فرهنگی، آدمیزادی و حتی سرگرم‌کننده‌ای را نمی‌توان با این پول‌ها ساخت.

منتقد برنامه «هفت» در بخش دیگری به مختصات «ما همه با هم هستیم» پرداخت و گفت: من اصلاً نمی‌دانم این فیلم چیست؟ من چگونه باید به‌عنوان یک مخاطب با این فیلم برخورد کنم؟ این فیلم ابداً کمدی نیست.

وی با اشاره به اینکه موضعش درباره فیلم ارتباطی با حواشی مالی فیلم ندارد، تأکید کرد: من تازه فهمیده‌ام در سینمای ایران یکی سرمایه‌گذار است، یکی تهیه‌کننده! یعنی تهیه‌کننده کارت فعالیتش را می‌دهد و کس دیگری پول می‌آورد. این در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. همه‌جا تهیه‌کننده کسی است که پول می‌آورد و مختصات تولید استودیویی را می‌شناسد. استفاده از پول‌های غیرشفاف به این سبک هیچ کمکی به سینمای ما نمی‌کند، بلکه ضرر بسیاری هم به همراه دارد.

فراستی افزود: یک پدیده وقتی از سیر طبیعی خود خارج شود و به سمت پر زرق و برق شدن برود، مسلماً ماندگار نیست.

وی درباره ایرادات سینمایی فیلم هم تصریح کرد: فیلمنامه اساساً معضل و نهایتاً یک ایده یک خطی است! کاراکتر و تیپ هم ندارد. من فکر می‌کنم که در واقع این آشفتگی درون فیلم است. یک سری آدم معمولی نیمه‌شکست‌خورده می‌خواهند خودکشی کنند. داستان برخلاف ادعا، حتی سیاسی هم نیست. این فیلم ضدمردمی و یک سقوط کامل است.

خسرو نقیبی دیگر منتقد حاضر در برنامه «هفت» هم درباره «ما همه با هم هستیم» گفت: ماجرای من با این فیلم درمورد منبع تأمین پول فیلم و یا میزان هزینه آن نیست. در مورد این است که فیلم ادعاهای زیادی دارد، در صورتی که اصلاً فیلم خوبی نیست. این فیلم با ریخت و پاش خودش هم شوخی می‌کند! یکی از مشکلات فیلم این است که اصلاً طنز نشده است.

وی تأکید کرد: تمام فیلم‌های سینمای ایران، قبل از اکران پول خود را در می‌آورند. در چند سال اخیر سینمای اجتماعی در برخی موارد از فیلم‌های کمدی بهتر فروش داشته است.

نقیبی معتقد است: معضل اصلی این فیلم خود کارگردان است. کمال تبریزی مثل یک دهه گذشته نیست. وقتی سراغ فیلمنامه‌نویس متوسط می‌رود، فیلمش شکل نمی‌گیرد. از توانایی بازیگران خود استفاده نمی‌کند. پژمان جمشیدی توانسته گلیم خود را از آب بکشد، اما نقشی که محمدرضا گلزار بازی می‌کند و سکانس آخر اصلاً مفهوم را نمی‌رساند.

محمدتقی فهیم دیگر منتقد برنامه «هفت» هم دیدگاه خود درباره فیلم «ما همه با هم هستیم» را اینگونه تشریح کرد: بخشی از ضعف فیلم، ناشی از پول‌های بادآورده است که کار را به جایی می‌رساند که فیلمساز صراحتاً مخاطبان خود را دسته‌بندی می‌کند و می‌گویند مخاطبان تندرو نباید فیلم من را ببینند و این فیلم برای مخاطبان معتدل است!

وی با اشاره به هزینه بالای تولید این فیلم تأکید کرد: این سرمایه‌ها در خدمت مردم نیست؛ در خدمت منافع صاحبان سرمایه است. در طول تاریخ هر اثری ماندگار شده، برای این بوده که در کنار مردم بوده است.

فهیم تصریح کرد: این فیلم برای من بیش از همه افسوس‌برانگیز است، چون من طرفدار تبریزی بودم. مشکل اصلی «ما همه با هم هستیم» فیلمنامه آن است. فیلم نه زمان دارد، نه مکان دارد و مرزهایش مخدوش است. بازیگرها فقط برای ویترین آمده‌اند. موضوع اساساً گسترش پیدا نمی‌کند. متاسفانه کمال تبریزی تیر خلاص را به خود زده است.

ه خ/م گ

این مطلب را به اشتراک بگذارید