ایرانگردی
پارک موزه در حال ساخت آبادان با یک هزار و ۶۰۰ متر طول، بزرگترین پارک موزه دریایی جهان خواهد شد.
اکبر نعمتاللهی مدیر طرح موزههای صنعت نفت، با اشاره به اینکه تکنیکال اسکول (آموزشگاه فنی و حرفهای نفت) با قدمتی حدودد ۹۰ ساله دومین موزه صنعت نفت است که در آبادان راهاندازی میشود، گفت: انگلیسیها برای تربیت نیروهای متخصص مورد نیازشان در تاسیسات صنعت نفت به ویژه در پالایشگاه آبادان این آموزشگاه را ایجاد کردند و فرزندان این خطه از کشورمان از سن نوجوانی وارد این مرکز میشدند، آموزشهای لازم را طی چند سال فرا میگرفتند و سپس بر حسب نیاز در بخشهای مختلف پالایشگاه به کار گرفته میشدند.
وی اظهار کرد: نیروهای متخصص در سطح تکنسین پالایشگاه آبادان از این آموزشگاه و نیروهای مهندسی مورد نیاز نیز از میان ایرانیهای تحصیل کرده در خارج از کشور و یا خود انگلیسیها تامین میشد.
نعمتاللهی با اشاره به اینکه در این آموزشگاه به دلیل جنگ سالها بسته بود و این مرکز به طور عملی از حیظ انتفاع خارج و به مخروبهای تبدیل و تمام ابزار و تجهیزات درون آن در انبار اموال قدیمی (سلویچ) نگهداری میشد، تصریح کرد: با همت پالایشگاه آبادان تمام تجهیزات مربوط به این آموزشگاه (حتی آنهایی که در زیر خاک دفن شده بودند) شناسایی شدند و پس مرمت و بازسازی به محل این آموزشگاه واقع در بلوار دهداری مقابل استادیوم تختی آبادان بازگردانده شد. ضمن آنکه سالنهای این آموزشگاه نیز مرمت و بازسازی شد و تمام اسناد مربوط به پالایشگاه و تاسیسات صنعت نفت نیز پس از جمعآوری به این محل انتقال یافت.
به گفته وی، آموزشگاه فنی و حرفهای نفت در زمان حاضر با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در امر بازسازی در حال طی مراحل اتمام و آمادهسازی است.
مدیر طرح موزههای صنعت نفت گفت: اتوبوسهای زردرنگ قدیمی که به «اسکول باس» معروف بودند نیز پس از مرمت و بازسازی به محل این آموزشگاه منتقل شد. البته یکی از این اتوبوسها به عنوان کتابخانه و مرکز آفرینشهای هنری برای کودکان دیده شده، امید میرود تا پایان امسال کار بازسازی این مرکز به اتمام برسد. در زمان حاضر محوطه بیرونی، راههای دسترسی و کف موزه در حال کار و آمادهسازی است.
نعمتاللهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در راستای اجرای طرح موزههای صنعت نفت به دستور وزیر، برای شهر آبادان در گام نخست ایجاد پنج موزه برنامه ریزی شده است، افزود: پارک موزه صنعت نفت سومین موزه ای است که در آبادان ایجاد میشود. این پارک که ۱۱ اسکله پالایشگاه را شامل میشود دارای طولی معادل هزار و ۶۰۰ متر است و طرحهای مربوط به این پارک با پیشبینی فضاهایی برای ردههای سنی مختلف به تصویب رسیده است.
وی اظهار کرد: طبق برنامه، طراحیهای خاصی اعم از بخشهای تفریحی، استراحتگاهی، سیاحتی، دیداری و سایر امکانات ویژه برای این پارک موزه دیده شده ضمن آنکه فضای مفرحی نیز برای کودکان لحاظ شده است.
نعمتاللهی با اشاره به اینکه تمام مبلمان پارک موزه نفت آبادان با اشیا و تجهیزات صنعت نفتی طراحی و ساخته میشود، تصریح کرد: تلاش داریم تا در طراحی ساخت نیمکتها، وسائل بازی بچهها، سرسره، نردهها، حفاظها، سالن تجمعات و غیره از تجهیزات و المانهای نفتی بهره بگیریم و بر این اساس گروه طراحان این پارک موزه با انجام مطالعات فراوان، الگوبرداری از سایر پارک موزههای دنیا و انتخاب بهترین گزینهها براساس شرایط آب و هوایی و منطقهای (شرجی و گرما) آن را به روزرسانی و طراحی کردند.
وی یادآور شد: بخشهایی از این پارک موزه که شامل اسکلهها است، تخریب شده که بایستی بازسازی شوند تا مسافت خوبی را در کنار ساحل برای قدم زدن و تفریح مردم بتوانیم ایجاد کنیم، نورپردازی بسیار خوب و فضای بازی برای کودکان در پنج نقطه از دیگر بخشهایی است که در ساخت این پارک موزه پیشبینی شده است.
مدیر طرح موزههای صنعت نفت با بیان اینکه برای اجرای فاز نخست این پارک موزه نفت آبادان سه میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده است، گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، این پروژه را نیز در سال ۹۶ به انجام و اتمام میرسانیم تا مردم آبادان از وجود یک پارک موزه زیبای تفریحی و سیاحتی در ساحل اروند رود بهرهمند شوند. بدون شک این پارک موزه برای گردشگران داخلی و خارجی نیز جذابیتهای فراوانی خواهد داشت که میتواند بر اقتصاد شهر و مردم تاثیر به سزایی بگذارد.
نعمتاللهی افزود: پارک موزه آبادان با یک هزار و ۶۰۰ متر طول، بزرگترین پارک موزه دریایی جهان خواهد شد که در آن لیلا عراقیان (طراح پل طبیعت در تهران) به همراه تیمشان بخشهای مختلفی را به شکل ویژه در آن طراحی کردهاند، در زمان حاضر نقشههای این پارک برای انجام در دو فاز در حال آماده سازی است.
وی با بیان اینکه در بخشهایی که به شکل لکههایی در نقشههای پارک موزه برای عرضه دیده شده باید کارهای نویی برای جلوگیری از تکراری شده آن برای بازدیدکنندگان به طور مستمر در آنها انجام شود، اظهار کرد: برای پارک موزه نفت آبادان فضاهایی برای ساخت سینمای روباز، محل برگزاری مراسمات مختلف شهری، محل اجرای تئاتر و موسیقی نیز پیشبینی شده، این امکانات سبب جذب بیشتر مردم میشود ضمن آنکه فضای بسیار خوبی را به لحاظ تفریحی و گردشگری برای شهر ایجاد میکند.
نعمتاللهی تصریح کرد: اگر چه در ساخت پارک موزه نفت آبادان برای تمام ردههای سنی تعریف و برنامه داریم اما نگاه و اولویت ما در ساخت این پارک موزه کودکان و نوجوانان با هدف بهرهبرداری بیشتر آنان از این پارک موزه است زیرا به تربیت و آموزش نسلهای آینده به عنوان یکی از رسالتهای موزهها در دنیا معتقدیم.
مدیر طرح موزههای صنعت نفت از نیروگاه شماره یک پالایشگاه آبادان به عنوان دیگر بخشهای قابل پرداخت در لیست موزههای صنعت نفت نام برد و گفت: در زمان حاضر این نیروگاه (در درون پالایشگاه) که از قدیمی ترین نیروگاهای کشور به شمار می رود به واسطه ورود نیروگاههای جدید دیگر انتفاعی ندارد و در مدار تولید هم نیست اما بایستی تجهیزات آن مرمت، بازسازی و حفظ شود.
نعمتاللهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساخت سالن ریختهگری در درون پالایشگاه آبادان توسط انگلیسیها برای تامین تجهیزات و لوازم یدکی مورد نیاز پالایشگاه افزود: این سالن نیز نیاز به مرمت، بازسازی و آماده سازی دارد.
وی اظهار کرد: تجربه ساخت و بهرهوری از نخستین آسانسور در کشور از آبادان شکل گرفت به این ترتیب که در کنار همین کارخانه ریختهگری در پالایشگاه آبادان برای بالا و پائین رفتن کارگران برای نگهداری کورهها و انجام سایر کارها، آسانسوری ساخته شد که خوشبختانه هنوز موجود است که به طور حتم بازسازی و نگهداری میشود.
نعمتاللهی همچنین با بیان اینکه مخازن نگهداری فراودههای نفتی که در زمان جنگ آسیب دیدهاند جزو موارد بازدیدی موزهای ما خواهد بود، تصریح کرد: واحدهای ۷۰ و ۷۵ پالایشگاه آبادان جزو واحدهای میراثی ما با ۱۰۰ سال عمر و به شیوه ساخت به شکل پرچی ( نبود تکنولوژی جوش در آن زمان) از دیگر بخشهای قابل توجه ما برای مرمت و نگهداری است.
مدیر طرح موزههای نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه موضوع مرمت و بازسازی خانههای تشریفاتی شرکت پالایش نفت آبادان نیز در دستور کار ما قرار دارد، گفت: تیپ منحصر به فرد این خانهها در هیچ جای ایران وجود ندارد و تنها سه به این شکل در آبادان وجود دارد که در زمان حاضر یکی از آنها در اختیار نیروهای نظامی منطقه و دو تای دیگر در اختیار ما قرار دارد.
نعمتاللهی افزود: متاسفانه این خانهها با توجه به لطماتی که در دوران جنگ به آنها وارد شده در حال تخریب هستند و بایستی هرچه سریعتر نسبت به مرمت و بازسازی آنها اقدام کنیم، البته این خانههای تشریفاتی برای تبدیل شدن به موزه پیشبینی نشده اما برای حفظ و نگهداری آنها بایستی کوشید.
وی با اشاره به اینکه امکان تبدیل این خانههای تشریفاتی به فرهنگسرا و امثال آن وجود دارد، اظهار کرد: اولویت نخست ما مرمت و نگهداری این ساختمانها است تا بیش از این از بین نروند، حفظ و نگهداری این خانهها به دلیل منحصر به فرد بودنشان به عنوان میراث کشور برای ما بسیار مهم است.
نعمتاللهی با بیان اینکه فعالسازی تورهای صنعتی ویژه گردشگران داخلی و خارجی برای شهر آبادان از دیگر برنامههای مد نظرمان با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند است، تصریح کرد: صنعت نفت در حد توان و در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی خود در قبال مردم اقداماتی را آغاز کرده که ساخت موزههای صنعت نفت و مراکز فرهنگی از جمله آنها است کارهایی را به انجام میرساند.
مدیر طرح موزههای صنعت نفت گفت: در زمان حاضر نهضتی را تحت عنوان «نهضت ثبت آثار صنعت نفت» آغاز کردهایم که ر این مبنا تمام ساختمانها و تاسیسات قدیمی صنعت نفت در سراسر کشور شناسایی و برای آنها شناسنامه تهیه میشود ضمن آنکه برای ماندگاری بیشتر این آثار در فهرست آثار ملی نیز به ثبت میرسند.
نعمتاللهی افزود: در زمان حاضر حدود ۱۲۰ بنا و تاسیسات صنعت نفتی در کشور را به ثبت میراثی رساندهایم که بیشتر آن مربوط به آبادان است و این روند همچنان ادامهدار خواهد بود.
وی اظهار کرد: پس از اتمام پروژههای یاد شده در قالب اجرای پنج موزه صنعت نفت در آبادان، وارد فاز دوم طرح یعنی تبدیل۲۰ نقطه از شهر به موزه نفت میشویم، در این فاز سعی داریم تا به شهر موزه برسیم و هر نقطهای از آبادان که تاسیسات صنعت نفت در آن هست حفظ، نگهداری، مرمت و برای آن کارکردی تعریف شود.
مدیر طرح موزههای صنعت نفت تصریح کرد: در زمان حاضر آبادان نیازهای فراوانی دارد که باید همگان برای رفت آنها کمک کنند، اگر زمانی آبادان به عنوان عروس خاورمیانه معروف بود به خاطر امکانات بسیار خوبی بوده که در اینجا وجود داشته است به همین دلیل برای رساندن این شهر به شرایط قبلی بایستی شرایط و بسترهای لازم را فراهم کرد.
ب س / ح ی