پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
266
-
الف
+

چهار سریال ماندگار با موضوع دفاع مقدس

چهار سریال «کیمیا»، «خاک سرخ»، «شوق پرواز» و «در چشم باد» با موضوع دفاع مقدس در این خبر بررسی می‌شود.

 چهار سریال «کیمیا»، «خاک سرخ»، «شوق پرواز» و «در چشم باد» با موضوع دفاع مقدس در این خبر بررسی می‌شود.

به گزارش آی‌فیلم، در این گزارش قصد داریم مروری بر پرمخاطب‌ترین سریال‌های دفاع مقدسی تلویزیون در دهه اخیر داشته باشیم. سریال‌هایی که در قالب درام، عشق را چاشنی دلچسب شرایط بحرانی جنگ دهه ۶۰ کرده‌اند تا از دل این موقعیت تاریخی، لحظاتی انسانی و عرفانی خلق کنند.

کیمیا

«کیمیا» عنوان یک مجموعه تلویزیونی بلند به کارگردانی جواد افشار بود که این سریال علاوه بر تهران، آبادان، خرمشهر و دیگر مناطق استان‌های جنوبی در کشور گرجستان به‌ویژه پایتخت آن تفلیس نیز تصویربرداری داشت. کیمیا در ۱۱۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تهیه شده‌ بود و از این نظر بعد از سریال نقطه چین، طولانی‌ترین سریال ایرانی است.

این مجموعه تلویزیونی از ۴ مهر ۱۳۹۴ از شبکه دو سیما روی آنتن رفت و تا ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ پخش آن ادامه داشت. این مجموعه تلویزیونی که براساس فیلم‌نامه‌ای از مسعود بهبهانی نیا ساخته شده، با محوریت زندگی بانوی جوانی به نام «کیمیا پارسا» با بازی مهراوه شریفی‌نیا در سه مقطع زمانی قبل و حین انقلاب، آغاز جنگ، دوران جنگ ایران و عراق و زمان حال روایت شد.

این سریال در زمان خود توانست حدود ۶۰ درصد از مخاطبان تلویزیون را با خود همراه کند و جزو موفق‌ترین سریال‌های پربیننده تلویزیون باشد. نقاط قوت سریال از دید بینندگان بازی خوب بازیگران، جالب بودن داستان، یادآوری خاطرات گذشته و آشنایی جوانان با دوران انقلاب بود.

مجموعه کیمیا به یک قصه اجتماعی، خانوادگی و عمدتاً به اسطوره‌های مقاومت در زمان دفاع مقدس به ویژه مقاومت در آغاز جنگ تحمیلی و حمله عراق به خرمشهر می‌پرداخت.

شوق پرواز

زندگی امیرسرلشکر خلبان شهید عباس بابایی، معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی‌ ایران در مجموعه‌ای به نام «شوق پرواز» هشت سال پیش روی آنتن شبکه یک رفت که  طبق نظرسنجی صدا و سیما بهترین سریال ژانر دفاع مقدس شناخته شد. این مجموعه تلویزیونی به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد زندگی عباس بابایی ساخته شد که از شهریور ماه سال ۱۳۹۰ تا بهمن همان سال و در قالب ۲۴ قسمت به روی آنتن رفت. کارگردانی این مجموعه بر عهده یدالله‌صمدی بود که سال گذشته دارفانی را وداع گفت. بازی شخصیت سرلشکر خلبان بابایی را شهاب حسینی بر عهده داشت. جرقه ساخت این سریال درباره شهید بابایی از سال‌ها پیش زده شد بود که در نهایت ساخت آن از سال ۸۸ توسط صمدی کلید خورد. عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صدا و سیما به مناسبت درگذشت صمدی در اینستاگرام خود نوشت: فرمانده نیروی هوایی می‌گفت، پس از پخش سریال «شوق پرواز» درخواست ورود به نیروی هوایی چند برابر شد.

ایفاگر نقش شهید عباس بابایی، شهاب حسینی بود که بازی ماندگاری از خود به جا گذاشت. ماجرای انتخاب این بازیگر هم این بود که ملیحه حکمت، همسر عباس بابایی با دیدن فیلم «دلشکسته» تحت تأثیر بازی شهاب حسینی قرار گرفت و وی را برای ایفای نقش همسرش در سریال پیشنهاد داد که با موافقت سایر عوامل تهیه فیلم روبه‌رو شد.

خاک سرخ

سریال تلویزیونی «خاک سرخ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، با موضوع دفاع مقدس ساخته شده است. این مجموعه محصول سال ۱۳۸۱ است و در خلاصه داستان آن آمده است: دختری به نام لیلا در سال‌های قبل از انقلاب از خانواده‌اش جدا شده و اکنون در پی حوادثی در جستجوی کشف هویت خویش است و...

پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، حبیب رضایی، لاله اسکندری، بهناز جعفری، علی بوریان، محمد مختاری و امیر آقایی بازیگران اصلی این سریال هستند.

در چشم باد

مجموعه «در چشم باد» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی و تهیه کنندگی جعفری‌جوزانی و عباس اکبری تولید شده است.

این سریال تاریخی، وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ در سال‌های ۱۳۰۰، ۱۳۲۰ و ۱۳۶۰ را بررسی می‌کند که دوره اول پایان دوره قاجار و دوره پهلوی، دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم یک دوره زمانی خاص در بعد از انقلاب اسلامی ایران را که دوره فتح خرمشهر است، دربرمی‌گیرد.

در این پروژه که حسین علیزاده موسیقی آن را ساخته، بازیگرانی چون، پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌پور، سحر جعفری جوزانی، فریبا متخصص، لاله اسکندری، ستاره صفرآوه، رضا شفیعی جم، فخرالدین صدیق‌شریف، جهانگیر الماسی، محمود پاک نیت، مصطفی زمانی، محمدرضا هدایتی، هومن سیدی و… ایفای نقش کرده‌اند.

ساخت این سریال یکی از بزرگترین پروژه‌های سریال‌سازی در تلویزیون است که برای ساخت آن از ۴۸۰ لوکیشن استفاده شده و به بیش از ۱۰ شهرستان و استان دیگر سفر شده است.

«در چشم باد» قصه زندگی خانواده‌ای است که رویدادها و لحظات تلخ و شیرین زندگی‌شان از دوره قیام میرزا کوچک جنگلی تا آزادسازی خرمشهر در آن به تصویر کشیده می‌شود، قصه از زمانی آغاز می‌شود که میرزا کوچک خان جنگلی، در گیلان اعلام جمهوری می‌کند و با این اقدام دوران پر حادثه تاریخ معاصر ایران آغاز می‌شود که سه دوره تاریخ ایران را بازگو می‌کند (قاجار، پهلوی، جمهوری اسلامی) پدر خانواده معروف به «ایرانی» از یاران میرزا کوچک خان جنگلی است. پس از کشته شدن میرزا، ایرانی همراه خانواده‌اش به تهران کوچ می‌کند و با دایر کردن یک چاپخانه فعالیت‌های سیاسی‌اش را پی می‌گیرد.

بیشتر بخوانید و ببینید:

جدول پخش شبکه آی‌فیلم

صفحه اینستاگرام آی‌فیلم

ص گ

نظر شما
ارسال نظر