پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3805
-
الف
+

پرونده جشنواره فیلم فجر 39 بسته شد

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با معرفی برترین‌های سینما به کار خود خاتمه داد.

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با معرفی برترین‌های سینما به کار خود خاتمه داد. 

به گزارش آی‌فیلم، مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با حضور جمع محدودی از داوران، نامزدهای بخش‌های مختلف «مسابقه تبلیغات سینمای ایران»، مسابقه «مستند»، «فیلم کوتاه» و «سودای سیمرغ» و همچنین تعداد محدودی از عکاسان رسانه‌ای در سالن‌ مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم سید مهدی طباطبایی نژاد دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، ضمن خداقوت به همه عوامل برگزارکننده جشنواره فیلم فجر در شرایط همه گیری کرونا، گفت: امروز خوشبختم که عرض کنم 4 هزار سانس نمایش در سلامت کامل در کشور اجرا شد و از همه مردم و عوامل سینما که با فهم تمام دستورالعمل‌های کرونایی را رعایت کردند، تشکر می‌کنم. 

وی در ادامه از همه فیلمسازانی که در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و باعث رونق و روشن نگه داشتن چراغ جشنواره فیلم فجر بودند، قدردانی کرد. 

** در ادامه برنامه ضمن گرامیداشت یاد علی انصاریان هنرمند فقید سینما و بازیکن تیم ملی فوتبال، نماهنگی از بازی‌های این بازیگر سینما و صحبت‌های دوستانش را به نمایش درآمد و در ادامه کلیپی با عنوان «یاد و خاطره» از تمامی درگذشتگان سینمای ایران در یک سال اخیر اجرا شد.

** همچنین در بخشی دیگر پس از گرامیداشت یاد درگذشتگان سینمای ایران، یاد و خاطره مرحوم «چنگیز جلیلوند» با طنین صدای این دوبلور کشور زنده شد. 

پیروز حناچی شهردار تهران، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و سمعی، بصری و سید مهدی طباطبایی نژاد برای تجلیل از مقام "چنگیز جلیلوند" روی صحنه حاضر شدند و حناچی ضمن تبریک به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: سال گذشته همین روزها بود که اولین علائم آغاز شیوع بیماری کرونا را در کشور داشتیم و یکی از تبعاتی که به جا گذاشته، فقر است که در کشور ما به دلیل شرایط تحریم‌ها حس مضاعفی بود و برخی از مردم اقتصاد و معیشتشان دچار مشکل شد. باید بگویم که این نقش هنرمندان است که برخی از دردهای مردم را به زبان هنر مطرح کنند و ان‌شاالله راهی هم برای حل آن پیدا شود. 

** در ادامه این مراسم ضمن اعلام نامزدهای بهترین عکس، سیمرغ بلورین بهترین عکس به سحاب زریباف برای فیلم سینمایی «خورشید» اختصاص یافت. 

** در ادامه این مراسم ضمن اعلام نامزدهای بهترین پوستر، سیمرغ بلورین بهترین پوستر به وحید عبدالحسینی برای فیلم «هفت و نیم»  اختصاص یافت. 

** در ادامه این مراسم ضمن اعلام نامزدهای بهترین آنونس، سیمرغ بلورین بهترین آنونس به حمید نجفی راد برای فیلم «شنای پروانه»  اختصاص یافت. 

** در ادامه این مراسم ضمن اعلام نامزدهای بهترین فیلم کوتاه، سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به مریم اسمی‌خانی برای فیلم «وضعیت اورژانسی»  اختصاص یافت. 

** در ادامه این مراسم ضمن اعلام نامزدهای بهترین فیلم مستند، سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به تقی امیرانی برای فیلم «کودتای 53»  اختصاص یافت. 

در بخشی دیگر از این مراسم با پخش کلیپی از زنده یاد پرویز پورحسینی یاد و خاطره این هنرمند فقید کشور در بین اهالی فرهنگ و هنر سینمای ایران تازه شد و پس از آن عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مهدی طباطبایی نژاد برای تقدیر از خانواده مرحوم "پورحسینی" روی صحنه حاضر شدند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از نکوداشت بزرگان سینما ایران، بیان کرد: سینما اگرچه یک پدیده مدرن در ایران است، اما به سرعت توانست جای خود را بین مردم پیدا کند و در این دو دهه اخیر این تجربه را پشت سر گذاشتیم. سینما در دوران دشواری‌ها و مقاومت ایران، پس از انقلاب به خود آمده بود، سال‌هایی که حدود بیست تولید در سینمای ایران داشتیم و در ادامه شاهد آن بودیم که در سال‌های پایانی جنگ با بیش از 50 تولید در سینما مواجه بودیم، آثاری که بخشی از خاطرات سینمای ایران از آن دوره را برای ما به یادگار گذاشته است

صالحی با اشاره به روزهای سخت کرونا گفت: تجربه دوم این دوران کروناست که علیرغم سختی و دشواری در جهان و ایران امسال جشنواره‌ای را داریم که بیش از 50 اثر وارد جشنواره شدند و حدود 16 اثر در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و توانستند تا حد قابل توجهی رضایت مخاطبان را جلب کنند و این نشان می‌دهد که سینما حتی در دوران کرونایی در خون و رگ مردم جاری است.

یشتر بخوانید:

اعلام اسامی نامزدهای جوایز فجر ۳۹

فیلم‌های منتخب مردمی در جشنواره فجر ۳۹

جزئیات مراسم اختتامیه جشنواره فجر ۳۹ اعلام شد

گفتنی است، دو بخش از این مراسم به دو نکوداشت زنده‌یاد «پرویز پورحسینی» و زنده‌یاد «چنگیز جلیلوند» اختصاص یافت که کلیپ‌هایی درباره‌ این دو هنرمند فقید به کارگردانی مجید توکلی به نمایش درآمد و در ادامه ضمن گرامیداشت یاد «علی انصاریان» بازیگر سینما و ملی‌پوش فقید که در روزهای برپایی جشنواره او را از دست دادیم، از خانواده این چهره محبوب سینما و فوتبال ایران تجلیل شد.

م ن/ ا ز

نظر شما
ارسال نظر