پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3521
-
الف
+

نگاهی تحلیلی به سریال «فرات»

مجموعه تلویزیونی «فرات» این روزها از آنتن شبکه آی‌فیلم فارسی درحال پخش است.

مجموعه تلویزیونی «فرات» این روزها از آنتن شبکه آی‌فیلم فارسی درحال پخش است.

به گزارش آی‌فیلم، اکبر زنجانپور و حسن پورشیرازی برگ برنده‌های مجموعه فرات هستند. سریالی که مازیار میری آن را بر اساس فیلمنامه‌ای از علی اکبر محلوجیان کارگردانی کرده است. همان نویسنده‌ای که در پرونده کاری خود سریال‌های  «زیر تیغ» و «مثل هیچکس» را هم دارد.

سریال‌هایی که داستان‌شان را از رفاقت‌های دیرینه که به دلایلی به بیراه کشیده می‌شود، وام گرفته اند. داستان فرات درباره دو دوست قدیمی به نام حاج ابراهیم (زنجان پور) و حاج کاظم (پور شیرازی) است که با هم فامیل هم هستند و آنقدر دوستی آن‌ها ریشه دار است که حمید، پسر حاج ابراهیم ،نرگس، دخترحاج کاظم را به همسری انتخاب نی‌کند. داستان فرات از جایی آغاز می‌شود که مریم دختر حاج ابراهیم مَحرم علی، پسر حاج کاظم می شود.

این دو دوست به صورت شراکتی کارخانه تولید رنگ هم دارند .کارخانه ای که ابتدا کارگاهی کوچک بوده و 20 سال پیش هم بر اثر یک آتش سوزی، سوخته و نابود شده است. اما رخدادی سبب می‌شود تا ماجرای آتش سوزی و دلایل آن که موجب شده حاج ابراهیم راهی زندان شود، آتش زیر خاکستر ذهن حاج ابراهیم را شعله‌ور کند و او به یک‌باره تصمیم بگیرد که دوستی و قوم و خویشی خود را با حاج کاظم تمام کند.

قسمت اول سریال فرات که شب گذشته پخش شد، احتمالاً این گمان را در مخاطب ایجاد کرده که با سریالی تکراری از جنس «زیر تیغ» مواجه‌اند. .این تکرار را بیشتر از هر چیز، رامین راستاد، بازیگر نقش حامد که در سریال «زیرتیغ» و «مثل هیچکس» هم نقش منفی داشت را به رخ کشید. او از همان قسمت اول نشان داد که بازهم شخصیتی زیاده خواه است که برای تامین خواسته هایش و رسیدن به مال و منال بیشتر حاضر است به هر کاری دست بزند. این شخصیت در سریال «مثل هیچکس» که محلوجیان فیلمنامه آن را نوشت و حسن برزیده آن را کارگردانی کرد، وجود داشت و در «فرات» فقط گریم و موقعیت خانوادگی و اجتماعی اش تغییر کرد.

بازی «زیرپوستی» اکبر زنجان‌پور

اکبر زنجانپور یکی از بهترین بازی های خود را در «فرات» به نمایش گذاشته است. بازی او به اصطلاح اهالی تئاتر «زیرپوستی» است. او خشم و عصبانیت خود را با نگاهش چنان به بیننده تحکم می کند که در او هم ایجاد دلهره می کند.

در مقابل پورشیرازی، بازی آرام تری را ارائه می دهد. او شاید مقصر است و باید صبوری به خرج دهد شاید که حاج ابراهیم با گذشت زمان آرام‌تر شود و تصمیم بگیرد، گذشته را نادیده بگیرد. در کنار این دو بازیگر، باید به بازی فریبا جدی‌کار که نقش همسر حاج ابراهیم را هم بازی می کند، توجه کرد. بازیگر کم کار و گزیده کاری که هر نقشی را بازی نمی کند. او در سریال «زیرتیغ» نقش همسر  آتیلا پسیانی را بازی می‌کرد. زمان گذشته و سن او بالاتر رفته، چهره او جاافتاده و دوست داشتنی‌تر شده است. بازیش در «فرات» آنقدر گرم است که هر بیننده ای را به وجد می آورد. مادری که رنج را درون خود می‌ریزد و کمتر آن را بروز می‌دهد. او در بدترین شرایط روحی تلاش می‌کند تا آشپزخانه ای گرم داشته باشد. لبخند هایش از روی اطمینان است و اشک هایش زمانی جاری می‌شوند که طاقتش، طاق شده و می‌داند که تهدیدها جدی تر از آن چه فکر می کردند، هستند. در مقابل او گوهر خیراندیش قرار دارد که نقش همسر حاج کاظم را بازی می کند. بازی او بیننده را به یاد سریال «میوه ممنوعه» می اندازد. او در این سریال از همان روش بازیگری استفاده کرده که در میوه ممنوعه از آن استفاده کرده است.شاید به همین دلیل بیننده انتظار دیدن اجرایی جدید را از او ندارد .

بازنویسی هوشمندانه

از بازیگران که بگذریم به مازیار میری کارگردان «فرات» می‌رسیم. کارگردانی که تاکنون چند فیلم برای سینما کارگردانی کرده اما برای تلویزیون، پیش از «فرات»، فقط سریال «گاو صندوق» را کارگردانی کرده است که سریالی کمدی بود. میری در فرات نشان داده که با ذائقه مخاطب تلویزیون آشناست و می داند که او چگونه ریتمی را می پسندند، حتی اگر داستان در فضای خانواده های سنتی روایت شود.فرات داستانی تکراری دارد، بیشتر بینندگان این سریال می دانند که پایان داستان چه می شود اما میری برای این ضعف به اصطلاح مهلک ، چاره ای اندیشیده است.

او از فیلمنامه نویس جوانی که فیلمنامه های سریال «گاوصندوق» و فیلم «سعادت آباد» را برای او نوشته، خواسته تا فیلمنامه «فرات» را بازنویسی کند. امیر عربی هم هوشمندانه بدون این که ساختار کلی داستان را که امضای محلوجیان را پای خود دارد به هم بریزد، گره هایی را به داستان افزوده است که می‌توانند، بیننده را با خود همراه کنند. هر قسمت سریال با این پرسش تمام می شود که حاج ابراهیم و حاج کاظم قرار است با این مشکلی که تازه بر سر راه آن ها قرار گرفته است، چه کنند؟ و این مشکل زندگی و تصمیمات آن ها را به چه راهی خواهد برد؟

اما مشکل اصلی داستان فرات، شخصیت رضاست که در گره افکنی ها و پیشبرد داستان سهم به سزایی دارد.رضا زندانی است که به کمک فردی به نام حاج ابراهیم از زندان آزاد می شود، او بعد از آزادی از زندان با نشانی هایی که همسرش می دهد به کارخانه حاج ابراهیم می آید تا از او تشکر کند، اما حاج ابراهیم در حالی که حاج کاظم هم در دفتر حضور دارد، می گوید که چنین کاری نکرده و رضا باید برود مسبب اصلی آزادی خود را بیابد.هر چند به او پیشنهاد کار در کارخانه را می دهد و بعد از این که تصمیم به فروش کارخانه هم می گیرد رضا به معتمد او تبدیل می شود !رضا هم بدون این که دیگر در پی حاج ابراهیم اصلی باشد، تبدیل به آدم حاج ابراهیم می شود... اما حاج ابراهیمی که در سریال وجود دارد، آدم دوراندیش و با تجربه ای است و از تصمیماتش مشخص است که بی گُدار به آب نمی زند و بی خودی به آدم ها اعتماد نمی کند اما معلوم نیست به چه دلیل بی توجه به پیرامون خود، به رضا اعتماد می کند!

باری، این سریال با بازی خوب بازیگرانش و داستان جذابش می‌تواند همچنان مخاطبان را پای تلویزیون بنشاند و اوقات خوبی برای آن‌ها رقم بزند.

اکبر زنجانپور، حسن پورشیرازی، گوهر خیراندیش، فریبا جدی‌کار، حمید ابراهیمی، رامین راستاد، نفیسه روشن، شیوا ابراهیمی، روح‌الله کمانی، ناز آفرین کاظمی، سارا بهرامی و علی مرادی از جمله بازیگران این سریال هستند.

سریال فرات هر روز ساعت ۱۷ روی آنتن آی‌فیلم فارسی می‌رود و بازپخش آن نیز در ساعت‌های ۱ بامداد و ۹ صبح روز بعد خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

چه سریالی جایگزین مرد نقره‌ای می‌شود؟

فرات در آی‌فیلم جاری می‌شود

م ه / س م

نظر شما
ارسال نظر