پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4191
-
الف
+

«شب دهم»؛ نمونه یک سریال موفق عاشورایی

سریال «شب دهم» را می توان نمونه یک سریال موفق عاشورایی توصیف کرد.

سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی در میان تولیدات عاشورایی تلویزیون، نمونهای تکرارنشدنی است.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از ایکنا، «شب دهم» عنوان یک سریال تلویزیونی به کارگردانی حسن فتحی است. این کار در قالب داستانی عاشقانه و تاریخی سعی دارد پیام عاشورا را با زبانی گیرا به بیننده منتقل کند؛ و به همین دلیل است که در میان تولیدات عاشورایی تلویزیون، به نمونهای تکرارنشدنی بدل شده است.

در داستان مجموعه آمده؛ جوانی از طبقه پایین جامعه که نقشش را حسین یاری ایفا می‌کند، عاشق دختری از طبقه اعیان می‌شود، اما در این میان شرطی پیش می‌آید که جوان باید برای رسیدن به محبوبش آن را اجرا کند، آنهم اجرای تعزیه در شب‌های محرم است. این شرط اجرا می‌شود ولی در شب آخر، اجرای تعزیه از سوی دولت رضاخانی منع می‌شود، اما قهرمان داستان که دیگر عاشقی را در جایی بالاتر از عشق زمینی یافته، چشم به روی این امر بسته و خود را فدای تعزیه امام حسین (ع) می‌کند.

حسن فتحی کارگردان «شب دهم» به زیبایی هرچه تماتر داستان خود را تعریف می‌کند برای همین است که پس از سال‌ها، هربار که این سریال از تلویزیون پخش می‌شود، دیدن آن خالی از لطف نیست. در قصه کشش داستانی بسیار گیراست. درضمن تعلیق‌هایی که در سناریو وجود دارد جذابیت کار را بالا برده، اما از همه مهمتر اینکه در فیلمنامه به هیچ وجه شعارزدگی مشاهده نمی‌شود؛ یعنی در هیچ جای «شب دهم» پیام کار از قصه بیرون نزده است؛ امتیازی که برای این دست کارها بسیار گران‌بهاست. جدا از فیلمنامه تیم بازیگر این کار بسیار خوب انتخاب شده است. به ویژه انتخاب حسن یاری و کتایون ریاحی به عنوان بازیگران اصلی مجموعه، یکی از شاهکارهای کارگردان بوده است. این خصیصه را می‌توان درباره نقش‌های دیگر نیز به خوبی مشاهده کرد.

جدا از بحث فنی، باید به پیام عاشورایی این سریال هم تاکید و توجهی ویژه نشان داد؛ چراکه می‌بایست بررسی کنیم کارگردان چه کرده که این سریال به عنوان مثالی برتر در حوزه تولیدات عاشورایی همیشه از سوی کارشناسان مطرح می‌شود؟ در گام اول آنچه مشخص است عشق و علاقه‌ای است که کارگردان به پیام فیلمش دارد؛ این مطلب را نیز بارها حسن فتحی در مصاحبه‌هایش بیان کرده که عشق به امام حسین(ع) از کودکی در وجود وی تنیده شده، برای همین این علاقه وقتی قرار است در بستر داستانی امروزی بیان شود نیاز به ابزاری دارد که فیلمساز آن را داراست، آن هم دانستن زبان تماشاگر است. فتحی در کارهایش نشان داده که می‌داند تماشاگر چه می‌خواهد.

مطلب مهمتر اینکه فیلمساز نیامده تا پیام را در قالب دیالوگ به بیینده منتقل کند، بلکه مفهوم مورد نظرش را در پناه داستان بیان می‌کند. این خصیصه نیز در بخش بخش سریال وجود دارد. برای همین عاشقی به امام حسین (ع) از قسمت اول تا قسمت آخر در کار به چشم می‌خورد. اما مطلب پایانی به جلوه‌گری تعزیه در سریال بر می‌گردد. تعزیه اولین نمایش ملی ما ایرانیان است که در آن واقعه عاشورا بیان می‌شود. این هنر ملی و آیینی در تار و پود ما ایرانیان بافته شده برای همین وقتی به شکلی خوب اجرا می‌شود، ما را به نوعی شیفته و جادوی خود می‌کند؛ امتیازی که به خوبی در «شب دهم» به چشم می‌خورد.

ا.ا/ ا.ز

بیشتر بخوانید:

شب دهم به روایت حسن فتحی

سریال‌های آی‌فیلم برای ماه محرم

تیتراژ شب دهم + دانلود

نظر شما
ارسال نظر