پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5634
-
الف
+

جشنواره تئاتر کودک همدان به مقصد رسید

امروز ، سه شنبه ۲۱ آبان ماه، بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به کار خود پایان داد.

رئیس بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در آئین اختتامیه که در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا برگزار شد، با اشاره به اینکه در جشنواره بیست و ششم  ۴۰۰ هنرمند داخلی و خارجی مهمان همدان بود، گفت: امیدواریم بتوانیم در توسعه شاخص های فرهنگی توفیق داشته باشیم.

احمدرضا احسانی با بیان اینکه جشنواره همزمان با آغاز امامت امام زمان(عج) در همدان آغاز به کار کرد، یادآور شد: بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک در آستانه هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم(ص) به پایان می رسد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این جشنواره ۴۰۰ هنرمند داخلی و خارجی در قالب ۵۲ گروه نمایشی به اجرای نمایش پرداختند و نمایش ها در هفت سالن مرکز استان و هشت سالن شهرستان ها و حواشی شهر همدان به اجرا درآمد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اضافه کرد: کارگاه های آموزشی به مدت پنج شب در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سالن آمفی تئاتر اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان برگزار شد.

احسانی با بیان اینکه این جشنواره با حضور تمام دستگاه های اجرایی استان برگزار شد، گفت: باید از تلاش این دستگاه ها تقدیر و تشکر به عمل آورد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نیز با بیان اینکه به نیابت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اینجا حضور دارم، گفت: از تلاش و آفرینشگری  هنرمندان در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان سپاسگزارم. از همه کسانی که در برگزاری این رویداد هنری شرکت داشته اند به ویژه مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که حضور پررنگی در این جشنواره داشت، سپاسگزارم.

شهرام کرمی با بیان اینکه جشنواره بیست و ششم به پایان رسید اما وظیفه همه ما است که از همین امروز به فکر امانت های خداوند یعنی کودکان باشیم، افزود: باید تلاش کنیم تا دوره بعدی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را به نحو بهتری برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به ضرورت تئاتر معاصر اشاره کنیم آن تئاتر کودک است چرا که نقش تربیتی و آموزشی دارد، یادآور شد: تئاتر با استفاده از زبان کودکانه و آفرینشگری هنر می تواند در تربیت بچه های ایران اسلامی نقش جدی و اساسی داشته باشد.

دبیر بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز گفت: حضور هنرمندان از شهرستان های دیگر موجب گرما و روشنایی در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان شد. ربع قرن تلاش مدیران قبلی جشنواره باعث شده است تا این جشنواره به زیبایی و خوبی برگزار شود.

مجید قناد ضمن تشکر ‌محبت همدانی ها در طول برگزاری جشنواره اظهار کرد: از نیروی انتظامی، صداوسیما، استانداری، فرمانداری، دبیر اجرایی و روابط عمومی ستاد برگزاری، گروه های هنری و کودکان حاضر در این جشنواره کمال تشکر را دارم.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان نیز با بیان اینکه همدان نشان داده این توان را دارد که از ۲۶ دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، ۲۰ دوره را برگزار کند، اظهار کرد: با تلاش مسئولان وزارت ارشاد و مدیران استان بستر این کار مهم در همدان فراهم آمد.

مصطفی آزادبخت با اشاره به اینکه معتقدیم مکتب اسلام با همه جانبه نگری، نگاه ویژه ای به هنر و هنرمند دارد، افزود: سیاست و برنامه ریزی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این است که عرصه را برای فعالیت هنری فراهم کند تا تأثیرگذاری مثبت خود را در جامعه نشان دهد.

وی با بیان اینکه جشنواره برای بیستمین دوره در همدان برگزار می شود، خاطرنشان کرد: مردم همدان با فرهنگ، با اخلاق و میهمان نواز هستند و این توانمندی در همدان وجود داشته که از ۲۶ دوره جشنواره ۲۰ دوره در همدان برگزار شده است.

آزادبخت با تأکید بر اینکه برای رسیدن به کمال باید از خودمان شروع کنیم، گفت: هنرمند با هنر خود می تواند بیشترین اثر را در خودسازی جامعه داشته باشد و خوشبختانه در عرصه هنر نیز با سلامت و خودسازی، بسترسازی اجتماعی انجام شده است.

در ادامه نمایش های برگزیده بخش محیط زیست در آئین اختتامیه معرفی شدند به طوریکه نمایش‌های «آینده مال بچه‌هاست» به کارگردانی هیام احمدی از اصفهان و «نقل مبارک و آقای طبیعت» به کارگردانی پژمان شاهوردی از لرستان در بخش خیابانی، «هرکسی توی دنیا یه شکل و رنگی داره» به کارگردانی حامد ترابی از همدان در بخش خردسال و «هوشنگ لاک‌پشته» به کارگردانی الکا هدایت از تهران در بخش کودک به عنوان نمایش‌های برگزیده در ارتباط با شعار «تئاتر، کودک، طبیعت» توسط اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان مورد تقدیر قرار گرفتند

معرفی برگزیدگان مرکز ملی استیژ ایران

در بخش دیگری از مراسم هیئت داوران مرکز ملی استیژ ایران با انتشار بیانیه ای، نمایش های برگزیده بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را اعلام کرد. در متن بیانیه آمده است: با توجه به تأکیدات همه ساله مرکز استیژ جهانی نسبت به اشتراک گذاشتن تجربیات و تلاش های کسانی که به طور مستمر برای کودکان و نوجوانان نمایش تولید می کنند ضمن حفظ استقلال و شخصیت فرهنگی کودکان و نوجوانان ایرانی، داوران این دوره مرکز ایرانی اسیتژ برای انتخاب آثار بهتر به نکاتی از جمله نوآوری و بدعت، وجود عناصر خلاقانه، توجه به مخاطبان از دیدگاه هنری و زمینه های فنی و تکنیکی نمایش ها توجه کرده اند.

داوران این دوره مرکز ملی اسیتژ متشکل از زهرا صبری، امیرحسین عسگری و مریم کاظمی اعلام می دارند انتخاب نمایش های بهتر در مقایسه با کیفیت مطلق نیست و از بین 32 نمایش منتخب نهایی بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در چهار بخش خردسال، کودک، نوجوان و خیابانی ارزیابی صورت گرفته است و ضمن احترام به همه گروه های شرکت کننده که به مرحله حضور، اجرا و داوری جشنواره رسیده اند، برگزیدگان خود را اعلام می کنند. 

هیئت داوران انتظار دارد مرکز ملی اسیتژ و کلیه متولیان و دستاندرکاران تئاتر کودک و نوجوان بتوانند در مسیر وظیفه اصلی خویش که فراهم کردن تسهیلات اجراهای حرفه ای و بالا بردن ظرفیت های تولیدات مستمر اجرایی است، حرکت کنند و انتخاب و اعلام نمایش ها هر سال حرکت نمادینی برای یادآوری هدف اصلی باشد. 

بخش خردسال

تندیس اسیتژ، لوح تقدیر و بیست و پنج میلیون ریال جایزه نقدی به نمایش «هر کی تو دنیا یک شکل و رنگی داره» به کارگردانی حامد ترابی به عنوان نمایش برگزیده، به خاطر طراحی میزانس و فضاسازی مناسب با موضوع و استفاده درست از ابزار
 
 لوح تقدیر و پنج میلیون ریال جایزه نقدی به نمایش «دامن خیال انگیز من» به کارگردانی بهناز مهدیخواه به خاطر ایجاد لحظات بدیع در فرم به منظور روایت درست قصه نمایش
 
بخش کودک

 لوح تقدیر و  پنج میلیون ریال جایزه نقدی به نمایش «کچل کفترباز» به کارگردانی آزاده انصاری به خاطر انضباط و انسجام گروه اجرایی و طراحی بستر مناسب برای رسیدن به هدف نهایی قصه نمایش
 
بخش نوجوان

تندیس اسیتژ، لوح تقدیر و 25 میلیون ریال به نمایش «به مرور زمان» به کارگردانی حسین اسدی به عنوان نمایش برگزیده، به خاطر طراحی میزانسن و فضاسازی مناسب با موضوع و استفاده درست از ابزار
 
لوح تقدیر و مبلغ پنج میلیون ریال جایزه نقدی به نمایش «افسانه ماردوش» به کارگردانی محمد جهانپا به خاطر هدایت درست بازیگران در موقعیت های متفاوت و طراحی مناسب و کاربردی عروسک با توجه به قصه نمایش
 
 بخش خیابانی

تندیس اسیتژ، لوح تقدیر و مبلغ 25 میلیون ریال جایزه نقدی به نمایش «یک چالش نه چندان کوچولو و خونه مادربزرگه» به کارگردانی نوراله لک به عنوان نمایش برگزیده به خاطر انتخاب و طراحی ویژه برای یک نمایش خیابانی مناسب موضوع ویژه نوجوانان و هدایت درست بازیگران
 
 لوح تقدیر و مبلغ پنج میلیون ریال جایزه نقدی به نمایش «وقتی که هفت سالم بود» به کارگردانی مهدی حبیبی به خاطر ایجاد تصاویر مناسب و موثر برای انتقال مفهوم به مخاطب

نشان «مرغک زرین» مرکز ملی استیژ ایران نیز به رضا بابک هنرمند پیشکسوت تئاتر و تلویزیون اهدا شد.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه با دبیری مجید قناد در همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران برگزار شد.

ب س / س م

نظر شما
ارسال نظر