پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5530
-
الف
+

خنداندن مردم سخت شده است/ شهرتم را مدیون زی‌زی‌گولو هستم

مریم سعادت بازیگر مجموعه تلویزیونی «بدون شرح» با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

بیشتر مردم او را با نقش «اعظم خانم» در مجموعه عروسکی «قصه‌های تا‌به‌تا» می‌شناسند. زنی میانسال که با پسر خردسال و همسرش در همسایگی خانواده زی‌زی‌گولو زندگی می‌کرد و تنها کسی بود که زی‌زی‌گولو را دوست نداشت و مدام از دست کارهای او شکایت می‌کرد. اعظم خانم زنی به اصطلاح جیغ جیغو بود که کوچک‌ترین مساله‌ای می‌توانست او را از کوره به‌در کند.

اما واقعیت این است که مریم سعادت بازیگر نقش اعظم خانم اصلا اهل داد و فریاد نیست و برخلاف نقشی که در مجموعه «قصه‌های تا‌به‌تا» داشت، شخصیتی دوست‌داشتنی و آرام دارد.

شخصیتی شیرین که می‌تواند با حضور خود همه را به وجد آورد. این بُعد از شخصیت او را در فیلم‌ها و سریال‌هایی که مریم سعادت بازی کرده است می‌توان دید.

از پرونده کاری سعادت چنین برمی‌آید که نقش اول یا دوم برای او اهمیت ندارد و او بیشتر ترجیح می‌دهد با کارگردانانی کار کند که با آنها و سبک کارشان آشناست.

حال با توجه به پخش مجموعه تلویزیونی «بدون شرح» به سراغ این هنرمند رفته‌ایم و با وی به گفت‌و‌گو پرداختیم که خواندن آن خالی از لطف نیست:

نام مریم سعادت که می‌آید ناخودآگاه ذهن آدم به سمت و سوی کار کودک به خصوص کار عروسکی می‌رود و خب این به دلیل سابقه کار شما در این عرصه است. مریم سعادت این روزها در کار عروسکی و هنری کودک چه می‌کند؟

واقعیت این است که کار کردن برای کودکان این روزها خیلی سخت شده است زیرا کسی گویا دلش نمی‌خواهد در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و من خودم در طول سال معدود کارهایی را می‌بینم که در زمینه کودک خوب باشد. اما این را هم بگویم که به کار کودک به شدت علاقه دارم و هر وقت به من کار کودک پیشنهاد دهند، من از آن استقبال می‌کنم؛ در هر زمینه‌ای چه کارگردانی، چه صداپیشگی و چه بازیگری.

خانم سعادت، این روزها شبکه آی‌فیلم در حال بازپخش مجموعه تلویزیونی «بدون شرح» است. به نظر من و خیلی‌های دیگر نقش‌ "ناهید خاله"، نقشی بود که در ذهن‌ها ماندگار شده است و جز نقش‌های خوب شما بود.

بله همینطور است. دو نقش خانم جمالی یا اعظم خانم در مجموعه عروسکی «قصه‌های تا‌به‌تا» و ناهید خاله در «بدون شرح» از آن نقش‌های ماندگارند که مردم خیلی با آن ارتباط گرفتند. من فکر می‌کنم به این دلیل است که در آن موقع سریال‌های طنز خوب تازه در حال ساخته شدن بود و مردم بیشتر با شخصیت سریال‌ها احساس نزدیکی می‌کردند و راحت‌تر ارتباط می‌گرفتند. خب اینطوری کار ما هم راحت‌تر بود، اما الان مردم سخت‌تر می‌خندد و بهتر است بگویم مردم به هر چیزی نمی‌خندد و کار طنز کردن امروزه بسیار سخت شده است، اما من این سختی کار را دوست دارم چون همیشه با مردمی باهوش طرف بوده‌ام.

کدام نقشتان را از همه بیشتر دوست دارید؟

برای من اعظم خانم در «قصه‌های تا‌به‌تا» تافته‌ای جدا‌بافته است. من شهرتم را از زی‌زی‌گولو دارم و خیلی‌ها من را هنوز با خانم جمالی می‌شناسند و این برایم خیلی خوشایند است و من با این نقش بود که در ذهن‌ها ماندگار شدم.

اعظم خانم از اولین نقش‌هایی بود که بازی می‌کردید. چطور از پس آن برآمدید؟

اعظم‌ خانم از اولین تجربه‌های بازیگری من بود و خیلی به او مسلط نبودم. بیشتر به خود شخصیت مسلط بودم تا به جلوی دوربین بردن آن. در واقع ما‌به‌ازای این آدم‌ها را در جامعه می‌شناختم و در اطرافم دیده بودم؛ شاید یکی دو نفر را با هم ترکیب کرده بودم تا اعظم‌ خانم را بازی کنم. کسانی که غلط حرف می‌زنند و خیلی ادعا می‌کنند، بداخلاق و سختگیرند، داد و فریاد راه می‌اندازند و وسواس دارند، اما با همه اینها دوست‌داشتنی هستند و خدا را شکر اعظم‌ خانم هم دوست‌داشتنی از آب درآمد.

شما در سریال «بدون شرح» مقابل آقای فتحعلی اویسی بازی کردید. آقای فتحعلی اویسی در آن سریال اولین تجربه کار طنز خود را داشت. این برای شما سخت نبود.

به هیچ عنوان. خیلی‌ها در آن زمان این انتقاد را داشتند که چرا "فتحعلی اویسی" قرار است نقش طنز بازی کند. این در حالی بود که ایشان توانست نقش آقای کاووسی را به خوبی ایفا کند. به نظر من استفاده همیشگی از یک‌سری بازیگر ثابت در کارهای طنز، اجتماعی، پلیسی و هر نوع کار دیگری اشتباه است و باید به بازیگران این فرصت را داد که خودشان را در ژانرهای مختلف بسنجند.

مصاحبه کننده: هانیه خاوری

نظر شما
ارسال نظر