پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5118
-
الف
+

فخیم زاده: صفحه حوادث روزنامه، استارت «ساختمان 85» بود

«مهدی فخیم زاده» در خصوص سریال «ساختمان 85» با آی‌فیلم به گفت‌و گو پرداخت.

«مهدی فخیم زاده» را می‌توان آژان تلویزیون خطاب کرد؛ چون که اکثر بینندگان تلویزیون این هنرمند را با کارهایی مانند «خواب و بیدار»، «حس سوم» و «بی صدا فریاد کن» می‌شناسند و می‌توان گفت موفقت‌ترین کارهای مهدی فخیم‌زاده چه در حوزه بازیگری، چه در حوزه کارگردانی در ژانر پلیسی خلاصه می شود. سبکی که کمتر کسی می‌تواند در آن به موفقیت دست یابد.

فخیم زاده در سال 1351 وارد عرصه سینما شد و در فیلم های مختلف به عنوان دستیار کارگردان حضور پیدا کرد. وی فیلمنامه های متعددی نوشت. در سال 1353 اولین فیلم سینمایی خود را کارگردانی کرد. از جمله فیلم هایی که تاکنون کارگردانی کرده می‌توان «از میراث من»، «جنوب»، «تشریفات»، «مسافران مهتاب»، «تپش»، «بهار در پاییز»، «ساده لوح»، «شتاب زده»، «همسر»، «همنفس» و «ساختمان 85» نام برد.

آی‌فیلم به بهانه پخش مجموعه «ساختمان 85» با این کارگردان به گفت‌و گو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

آقای فخیم زاده در جایی خوانده بودم که شما آقای سریال پلیسی ایران هستید! این مقدار ساخت فیلم و سریال پلیسی از علاقه‌تان نشات می‌گیرد و یا دلیل دیگری دارد؟

همه انسان‌ها معمولا کاری را انجام می‌دهند که به آن علاقه دارند و من هم همینطور هستم. من علاوه بر کارهایی در ژانر پلیسی، سبک‌های دیگری از فیلمسازی را هم تجربه کردم و هر کدام از آن سبک‌ها برای من جذابیت خاص خود را دارد و تنها بخشی از فعالیت‌های من در ژانر پلیسی است و من هزاران فعالیت دیگر در کنار این نوع از فیلمسازی هم دارم.

شما در اکثر کارهایی که کارگردانی آن را بر عهده داشتید، بازی هم کردید. یعنی از ابتدا برای خودتان نقش نوشتید یا بعدا متوجه شدید که نقش مناسب شما است؟

من تا به امروز ندیدم که کسی از نقش‌هایی که من بازی کردم خوشش نیاید و اینجا صحبت از عامه مردم است ولی اینطور نیست که من برای خودم نقش بنویسم و آن را پرورش بدهم بلکه در پایان و تکمیل شدن فیلمنامه متوجه می‌شوم که آن نقش از عهده من برمی‌آید و می‌توانم آن را به بهترین شکل ایفا کنم و در بعضی موارد هم توفیقی اجباری برای من شد. مثلا در سریال «تنهاترین سردار» فقط من بودم که نقش شمر را قبول کردم بازی کنم و خُب چاره چه بود؟ من هم بازی کردم!

آقای فخیم زاده، در حوزه بازیگری اکثر نقش‌هایتان با یکدیگر متفاوت است، نقش پلیس، خلافکار، بیمار ناتوان ذهنی، بزرگ یک دِه و نقش‌های مختلف تاریخی. ولی هیچ وقت به تکرار نیفتادید.

فکر کنم منظور از نقشم در ناتوان ذهنی، کار «مسافران مهتاب» باشد. بله من هیچ وقت دلم نمی‌خواهد در زمینه بازیگری به تکرار بیفتم گرچه در کارگردانی، سریال‌ها و فیلم‌هایی در یک سبک چندین بار ساخته‌ام؛ زیرا در کارگردانی می‌شود حرفی برای گفتن داشت اما در بازیگری اینطور نیست. نقش نمکی برای من یک بار اتفاق افتاد و یک بار ماندگار شد و من نمی‌خواستم با تکرار آن، نقش «نمکی» را ضایع کنم.

سریال «ساختمان 85» درون مایه جنایی دارد اما نسبت به کارهای دیگر شما متفاوت است و بیشتر نقش پلیسی تحقیقی دارد و یک اثر متفاوت در این ژانر است. ساختمان 85 از کجا شکل گرفت؟

آغاز شکل گیری «ساختمان 85» برای من بسیار متفاوت بود زیرا من استارت این فیلمنامه را از یک روزنامه گرفتم که ماجرای پیدا شدن جسدی در یک پارکینگ را نوشته بود و من بعد از آن شروع به نوشتن اصل ماجرا کردم.

***مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وبسایت آی‌فیلم**

نظر شما
ارسال نظر
ستایش

من همه کارهای اقای مهدی فخیم زاده را دوست دارم

فریبا رضوانی

من کارهای أقای فخیم زاده را خیلی دوست دارم من23 سال دارم و اولین کاری که از ایشان دیدم سریال خواب و بیدار بود.با آرزوی سلامتی و موفقیت برای آقای فخیم زاده